E-Mail

info@artrock.se

 

Artiklar

 

 

 

 

 

Queen – återutgåvor

 

”Queen”

”Queen II”

”Sheer Heart Attack”

”A Night at the Opera”

”A Day at the Races”

 

(Island/Universal)

 

Enorma scenproduktioner, Freddie Mercurys extravaganser, alla singelhits – risken finns att man missar Queens enorma storhet som albumband. De fem första albumen, ursprungligen utgivna mellan 1973 och 1976, skänks nu nytt liv tack vare ännu en återutgivningsrunda.

Jaså, igen? Varför ska man köpa dem den här gången?

Ja, förutom att alla skivorna är skitbra, har Island/Universal bevärdigat varje originalalbum med en bonus-EP.

När jag lyssnar på ”Queen” 8p vimlar vokabulären runt i skallen, men jag återkommer gång på gång till begreppet dynamik. Ta bara det nästan jazzigt mjuka ”should be waiting for the sun”-partiet i ”Doing Alright”, vilket på halvsekunden förbyts i den för tiden allra tuffaste hårdrock. Eller ta de tvära kasten mellan de struttiga verserna i ”Great King Rat” och alla dess andra delar. Eller den hur märkliga som helst ”My Fairy King”- vad är det egentligen för musikstil? Pop, hårdrock, balett? Ja, där hittar vi trollformeln hos Queen. Genom hela sin karriär företrädde man ingen musikstil och alla. På en gång.

Det man kan beklaga är skivans bitvis rätt murriga ljudbild, och att låtar som Black Sabbath-tunga ”Son and Daughter” eller Roger Taylors sångdebut ”Modern Times Rock n Roll” inte uppfyller den potential de skulle visa sig äga på scenen.

Debutalbumets bonus består mestadels av demovarianter inspelade 1971, när basisten John Deacon knappt hunnit över tröskeln. ”Keep Yourself Alive” vilar på en akustisk gitarr, Roger Taylor är spelsugen som fan, och Freddie sjunger lite slappare, men kanske med mer glädje än i den version vi vant oss att höra. Övriga låtar liknar väl mer sina officiella versioner, och ger därmed den kittlande vetskapen om att nummer som ”Great King Rat” och ”Liar” var färdigställda redan 1971. Hur progressivt är inte det!

Ifall ”Queen” var generalrepetitionen, så var ”Queen II” 10/10 explosionen. Jag brukar ofta fastna vid andra sidans öppning ”Ogre Battle”, då den fick tonårs-Daniel att närapå svimma med alla sina kaskader av sång, och gitarrpålägg, sina våldsamma riff och så naturligtvis den äventyrliga grundlåten. På bombastiska ”Queen II” är låtskrivandet på absolut topp. Från Brians mjuka sång i ”Some Day One Day” via Rogers uppkäftiga ”Loser in the End” till den symfonirockorgie som kallas ”Side Black”, inleds med ”Ogre Battle” och släpper loss Freddie Mercurys inte så lite livliga fantasi i nummer efter nummer. ”The Fairy-Feller's Master-Stroke”, ”March of the Black Queen”, ”Funny How Love Is”, och så plötligen en hitsingel kallad ”Seven Seas Of Rhye”. Vill du höra The Who och Beach Boys på samma gång är det till ”Queen II” du ska vända dig, och jag kan bara klaga på det ibland lite grötiga ljudet, vilket jag hade trott skulle fixas till återutgåvan. Fast vänta – jag har nog aldrig tidigare hört dörren som slår igen i ”Loser in the End”.

Bonus-EP:n inleds med den obligatoriska ”See What a Fool I've Been”, b-sida till ”Seven Seas of Rhye”, något så ovanligt som en Queen-blues och här remixad från en radiosession hos BBC. Verkligen en dold pärla i skattkistan. I övrigt imponerar framför allt en livetagning av ”White Queen”, där ekogeniet Brian May inlemmar ett gitarrsolo som driver mig till tårar. I samma andetag visar versionen hur utsökt Queen klarar sig även utan alla dessa myriader studiopålägg.

"Queen II" hade bevisat vad Queen gick för. Inför ”Sheer Heart Attack” 8/10 kunde man montera ner hälften av fyrverkerierna och istället satsa helhjärtat på den variation som framgent blev bandets signum. Ragtime ("Bring Back That Leroy Brown") protometal ("Stone Cold Crazy", ursprungligen spelad av Freddies tidigare band Wreckage) och så den gängse Queen-rocken - Freddie, Brian, John och Roger fixar allt! Därjämte läggs smörpopen till, då John Deacon debuterar som komponist ("Misfire").

Den fåfänge Roger Taylor krävde förresten att omslagsfotografen skulle ge honom hårförlängningar, till de övrigas förtjusning!

Extraskivan öppnar med ”Now I'm Here”, live på Hammersmith i London 1975. Låtom oss tacka för den här versionen; låten är alltid bättre live än i sin rätt trögrodda studioversion. Superkul är också Freddie-orgien i à capella-mixen av ”Bring Back that Leroy Brown”. Alternativversionerna av ”Flick of the Wrist” och ”Tenement Funster” tjänar dock mest till att visa hur beroende låtarna är av varandra och det formidabla medley där de båda alltid ingått.

”A Night at the Opera” 10/10 är för mig en sådan där skiva som efter alla dessa år ger samma känsla av häpnad, av överrumpling. Som att jag trots tusentals lyssningar fortfarande står försvaraslös inför den omtumlande förstalyssningen. Jag dundrar omkring i luften till Rogers trummor, jag gastar med i alla körerna, jag tjuter lidelsefullt till vartenda litet gitarrfill.

Man skulle kunna lovorda den ansenliga arrangemangslustan eller alla musikernas vilja att ge sina yttersta. Jag kunde prisa variationsrikedomen: ”The Prophet's Song”, ”39” och ”Bohemian Rhapsody” adderar beduinrock, folkpop och operett till paletten: Men till syvende och sist bygger ”A Night at the Opera” på ett rent överdjävulskt låtskrivande, som ingen av de fyra någonsin skulle överträffa. Fjäderhatt även till producenten Roy Thomas Baker, som baxade fram ett Queen de själva nog inte trodde fanns. Bakers är även förtjänsten att ”A Night at the Opera” är Queens dittills mest välljudande skiva, något som förstärks i denna utgåva, där varje kör- och gitarrstämma kommer till sin rätt.

Här blir förresten bonusen riktigt spännande. Åtminstone till en början, då ”Keep Yourself Alive” är en i årtionden försvunnen nyinspelning från 1975, tänkt för en USA-singel som aldrig gavs ut  och försedd med diverse gimmicks som inte förekom i originalet. Liveversionerna av ständiga scenfavoriterna ”39” och ”Love of My Life” är fullt befogade även de, medan de så kallade alternativa mixarna å sina sidor är fullständigt meningslösa: ”I'm in Love with My Car” utan trummor/bas, ”Your My Best Friend” utan sång!

Många blev nog förvånade när de snurrade igång ”A Day at the Races” 9/10 och möttes av – rak rock! Men ”Tie Your Mother Down” funkar precis lika bra som alla andra stilar Queen utforskade; här plussar vi på med vals (”The Millionaire Waltz”), gospel (”Somebody to Love”) och japansmör (”Teo Torriate”).

Likartat omslag, likartad titel – självfallet har ”A Day at the Races” i alla tider (nåja, sedan 1976) jämförts med storasyskonet ”A Night at the Opera”, och jag får sälla mig till den allmänna opinionen – fullt lika övertygande är inte skivan. Lika fullt: Den förkrossande majoriteten av all världens musikskapare kan endast drömma om att skapa sådana tidlösa värden som hos ”You Take My Breath Away” eller Roger Taylors sömnigt duntäckesdrömska ”Drowse”.   

Bonusen består här av en poänglös instrumentalmix av ”Tie Your Mother Down”, två fina livelåtar, en marginellt annorlunda (gitarren) version av ”Good Old-Fashioned Loverboy” ominspelad för TV-showen ”Top of the Pops” samt en high definition-mix av ”Teo Torriate”, där tidigare ohörbara röster och harmonier bokstavligen avslöjas. Så vackert!

Daniel Reichberg

 

Queen 1

1 Keep Yourself Alive (Queen 1)
2 Doing All Right (Queen 1)
3 Great King Rat (Queen 1)
4 My Fairy King (Queen 1)
5 Liar (Queen 1)
6 The Night Comes Down (Queen 1)
7 Modern Times Rock 'n' Roll (Queen 1)
8 Son And Daughter (Queen 1)
9 Jesus (Queen 1)
10 Seven Seas Of Rhye (Queen 1)

11 Keep Yourself Alive (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen 1)
12 The Night Comes Down (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen 1)
13 Great King Rat (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen 1)
14 Jesus (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen 1)
15 Liar (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen 1)
16 Mad The Swine (June 72) (Bonus Track) (Queen 1)

Queen 2

1 Procession (Queen 2)
2 Father To Son (Queen 2)
3 White Queen (As It Began) (Queen 2)
4 Some Day One Day (Queen 2)
5 The Loser In The End (Queen 2)
6 Ogre Battle (Queen 2)
7 The Fairy Feller's Master-Stroke (Queen 2)
8 Nevermore (Queen 2)
9 The March Of The Black Queen (Queen 2)
10 Funny How Love Is (Queen 2)
11 Seven Seas Of Rhye (Queen 2)

12 See What A Fool I’ve Been (BBC Session July 73, 2011 remix) (Bonus Track) (Queen 2)
13 White Queen (Live at Hammersmith Dec 75) (Bonus Track) (Queen 2)
14 Seven Seas of Rhye (Instrumental Mix 2011) (Bonus Track) (Queen 2)
15 Nevermore (BBC Session, April 74) (Bonus Track) (Queen 2)
16 See What A Fool I’ve Been (B-side version Feb 74) (Bonus Track) (Queen 2)

Sheer Heart Attack

1 Brighton Rock (Sheer Heart Attack)
2 Killer Queen (Sheer Heart Attack)
3 Tenement Funster (Sheer Heart Attack)
4 Flick Of The Wrist (Sheer Heart Attack)
5 Lily Of The Valley (Sheer Heart Attack)
6 Now I'm Here (Sheer Heart Attack)
7 In The Lap Of The Gods (Sheer Heart Attack)
8 Stone Cold Crazy (Sheer Heart Attack)
9 Dear Friends (Sheer Heart Attack)
10 Misfire (Sheer Heart Attack)
11 Bring Back That Leroy Brown (Sheer Heart Attack)
12 She Makes Me (Stormtrooper In Stilettos) (Sheer Heart Attack)
13 In The Lap Of The Gods . . . Revisited (Sheer Heart Attack)

14 Now I’m Here (Live at Hammersmith, Dec 75) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
15 Flick of the Wrist (BBC Session, Oct 74) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
16 Tenement Funster (BBC Session, Oct 74) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
17 Bring Back That Leroy Brown (A cappellaMix 2011) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
18 In The Lap of the Gods..Revisited (Live at Wembley July 86) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)

A Night At The Opera

1 Death On Two Legs (Dedicated To.) (A Night At The Opera)
2 Lazing On A Sunday Afternoon (A Night At The Opera)
3 I'm In Love With My Car (A Night At The Opera)
4 You're My Best Friend (A Night At The Opera)
5 '39 (A Night At The Opera)
6 Sweet Lady (A Night At The Opera)
7 Seaside Rendezvous (A Night At The Opera)
8 The Prophet's Song (A Night At The Opera)
9 Love Of My Life (A Night At The Opera)
10 Good Company (A Night At The Opera)
11 Bohemian Rhapsody (A Night At The Opera)
12 God Save The Queen (A Night At The Opera)

13 Keep Yourself Alive (Long-Lost Retake, June 75) (Bonus Track) (A Night At The Opera)
14 Bohemian Rhapsody (Operatic Section A cappella Mix 2011) (Bonus Track) (A Night At The Opera)
15 You’re My Best Friend (Backing Track Mix 2011) (Bonus Track) (A Night At The Opera)
16 I’m In Love With My car (Guitar & Vocal Mix 2011) (Bonus Track) (A Night At The Opera) (A Night At The Opera)
17 ’39 (Live at Earls Court, June 77) (A Night At The Opera)
18 Love Of My Life (South American Live Single June 79) (Bonus Track) (A Night At The Opera)

A Day At The Races

1 Tie Your Mother Down (A Day At The Races)
2 You Take My Breath Away (A Day At The Races)
3 Long Away (A Day At The Races)
4 The Millionaire Waltz (A Day At The Races)
5 You And I (A Day At The Races)
6 Somebody To Love (A Day At The Races)
7 White Man (A Day At The Races)
8 Good Old-Fashioned Lover Boy (A Day At The Races)
9 Drowse (A Day At The Races)
10 Teo Torriatte (Let Us Cling Together) (A Day At The Races)

11 Tie Your Mother Down (Backing Track Mix 2011) (Bonus Track) (A Day At The Races)
12 Somebody To Love (Live at Milton Keynes, June 82) (Bonus Track) (A Day At The Races)
13 You Take My Breath Away (Live in Hyde Park, Sept 76) (Bonus Track) (A Day At The Races)
14 Good Old-Fashioned Lover Boy (Top of the Pops July 77)(Mono) (Bonus Track) (A Day At The Races)
15 Teo Torriatte (Let Us Cling Together) (HD Mix) (Bonus Track) (A Day At The Races)

 


 

 

www.queenonline.com