22. Touch my heaven
23. Life will kill you
24. Monkey business
25. Compassion
26. The flower king
27. Stardust we are

Efter 10 studioalbum + 3 officiella livealbum, ger sig här Roine Stolt och kumpaner sig på att sammanställa en “Best of”-platta, vilket inte kan vara det lättaste jobbet med tanke på vilken otrolig låtskatt bandet sitter på!! Man nöjer sig dessutom inte bara med att ge ut det bästa man presterat, utan man ger sig även på att omarbeta, remixa samt att remastra låtarna innan de släpps på nytt.

Som inbiten Flower Kings-fanatiker blev jag först lite förskräckt när jag läste låtlistan på plattan, för här saknades ju tonvis av mina absoluta FK-favoriter vilka i mina öron hade varit absolut självskrivna. När jag sedan närmare studerade konvolutet inser jag att Roine har gjort ett smart drag då han har valt att koncentrera sig på de lite mer ”lättillgängliga” låtarna, dvs de lite kortare, lättlyssnade och melodiska och här inser man vilket genidrag han har företagit sig!! ”The road back home” är definitivt en platta som inte bara progfreaks som undertecknad, kan ta till sig, utan som det står på det medföljande promotionbrevet: ”Det här kommer att tilltala din fru, svärmor och kollegorna på jobbet.” Således en lysande inkörsport för den oinvigde till den fantastiska ljudvärld som The Flower Kings erbjuder lyssnaren, men även en högtidsstund för den redan inbitne fantasten.

De omarbetningar som här presenteras har gjorts ganska så varsamt med ett fåtal undantag. Det kan vara allt ifrån ett extra körpålägg från Roine eller Hasse Fröberg, eller ett omarbetat gitarrsolo eller nytt percussionarrangemang etc. Allt mycket smakfullt presterat utom i fallet ”Compassion”  som är en av undertecknads absoluta favoriter. Här har omarrangemangen gjort att låten tappat i intensitet vilket är synd. Även ”The flower king”  samt ”Church of your heart” borde fått vara mer orörda då de redan tidigare var i mitt tycke så nära perfektion man komma i musikväg. Allt handlar dock om subjektiva värderingar som är upp till den enskilde lyssnaren att utvärdera. Rent ljudmässigt märker man den största skillnaden i remastringen på de lite äldre spåren, men samtliga låtar har ändå fått sig ett uppgraderat sound vilket ger en kristallklar ljudbild som ger samtliga spår en ny dimension.

Plattan omfattar spår ifrån samtliga FK-album genom åren och ger en rättvis bild av hur bandet har utvecklats under de gångna åren. Varje spår har dessutom fått sig informativa kommentarer ifrån ”Maestro Stolt himself”  om vilka ändringar som har gjorts och även fakta om hur originallåten spelades in och ”vem som gjorde vad”. Obetalbara fakta för en FK-nörd som undertecknad. Vi får dessutom Genesis-covern ”Cinema show” samt nya låten ”Little deciever” som härstammar ifrån inspelningarna av ”The rainmaker” och håller sedvanlig hög Flower King-klass.

Att ge en sådan här platta annat än högsta poäng vore inget annat än helgerån, men då graderingen inte går högre än till 10, så får betyget bli 9.5 med ett litet avdrag för de omarbetningar som gjorts med ovan nämnda låtar. Jag inser samtidigt att om detta är de ”lättlyssnade” spåren som Roine tyckte skulle vara med så ser jag redan fram emot del 2 av ”The road back home” vilken bör innehålla de lite mer ”svårlyssnade” spåren. Håller den dessutom samma kvalitet som detta alster vad gäller låtval och omarbetningar så lär det bli en 12-poängare.

Slutomdöme: 9,5/10

©