4. Sane no more
5. Arrival of love
6. Zero
7. Mouth of madness
8. From childhood's hour
9. Ultimate sacrifice

Med första albumet ”The 1st Chapter” fick norrmännen ett bra gehör både bland press och den gemene lyssnaren. Även här på svenska västkusten fanns det musikälskare som upptäckte CM och placerade gruppen på sin favoritlista, däribland medlemmar i vår egen Göteborgs Artrockförening. CM bokades också till Garf`s  festival ”Slottsskogen Goes Progressive” 2006 där vi fick bevittna gruppens förträfflighet live. Jag har även haft nöjet att beskåda CM vid ytterligare två tillfällen på livescenen där sista på Sweden Rock Festival var något i hästväg. De lyckades med konststycket att få fram ett i det närmaste ett perfekt ljud från vad jag förstår den svårbemästrade nu kallade Zeppelin Stage. Spelningen som framfördes hamnar också bland top tre det året på hela festivalen enligt mitt tycke.

Samtliga medlemmar visar stor skicklighet på sina instrument men utan en vokalist av rang får de flesta band ändå svårt att ta sig fram, och en sådan har definitivt CM i Michael Eriksen. Killen är lika bra på scenen som i studion vilket är få förundrat, skulle vilja påstå att Michael tillhör samma liga som sin landsman Jorn Lande.

När andra skivan ”Isolate” vars omslag är gjord av Mattias Norén (också Garfare) stoppas in i cd-spelaren faller allt direkt på plats, inget känns onödigt utan allt insupas med välbehag. Här levereras olika influenser med en sammanhållande faktor i starka melodier. De tidigare vokala lite Geoff Tate (Queensrÿche) influenser har ersatts på sina ställen av en mera Khan (Kamelot) liknande art men överlag gäller Eriksen`s nästan otroligt klara stämma. En väl avvägd blandning av tung progressive metal kontra melodisk rock är också en av gruppens storhet. De ger både den intensive lyssnaren liksom refrängälskaren bra valuta för pengarna, även Gothfolket får sin beskärda del. Här levereras musik vilket med all säkerhet uppskattas inom många musikstilar , kvalitet är ändå nyckelordet tillika den gemensamma nämnaren för nya skivan ”Isolate” som också är ett faktum Circus Maximus live.

Känns onödigt att tillägga så mycket mer än att detta är ett av årets starkaste skivsläpp vilket naturligtvis rekommenderas från första lyssningen liksom den om tio år.

9/10

©