11. Graveyard hands
12. Say goodnight
13. Pandora's musical box

Andreas Novak: Vocals
Johan Niemann: Guitar, bass
Daniel Flores: Drums, keyboards

Mind´s Eye  bildades av Daniel Flores och Johan Niemann 1992 efter att man hade träffat gitarristen Fredrik Grünberger, och gick till en början under namnet ”Afterglow”.  Första plattan ”Into the unknown”-97 släpptes på ett amerikanskt bolag och fick ett bra mottagande på många håll. Efter ett antal olika sångarbyten hittade man 1999 sångaren Andreas Novak som gjorde sättningen komplett.

Andra släppet ”Waiting for the tide”-99 gjordes tillsammans med utmärkte sångaren Andreas Novak och albumet fick mycket fina recensioner, men tyvärr lämnar Johan Niemann bandet på våren 2000 för att jobba med bandet ”Therion, men återkommer inför arbetet med tredje alstret ”A work of art”-01. Efter diverse skivbolagsstrul hoppar så Fredrik Grünberger av bandet och fjolårets mycket bra platta ”Walking on H2O” fick förfärdigas på tre man. Mind´s Eye har nu efter flera högkvalitativa musikproduktioner fått en hel del att leva upp till.

En sak som undertecknad tycker kännetecknar Mind´s Eye på ett bra sätt är bandets förmåga att förena mycket snygga vokala insatser med sin i övrigt ganska så invecklade och progressiva musik. Första gången jag kom i kontakt med bandet var när jag hörde en vän spela ”Calling (father to son)” ifrån plattan ”Waiting for the tide”, och jag hänfördes från första stund av deras annorlunda men vackra sound.

Nya plattan ”A genleman´s hurricane” är ett konceptalbum som handlar om yrkesmördaren Adam Evangelista och dennes samvetskval och skuld inför ett flertal inplanerade avrättningar. Ska han utföra de kontrakterade morden eller dra sig ur??

Hade promoskivan haft ett medföljande texthäfte hade det varit betydligt lättare att hänga med i storyn, men helt klart är att det är ett intressant scenario som framställs på plattan. ”A gentleman´s hurricane” säljs som första cd/dvd någonsin med en medföljande serietidning, skapad av Mattias Norén som även har skapat övrig artwork på plattan.

Som vanligt när det gäller Mind´s Eye handlar det musikaliskt om ganska hård progmetall som varvas med hänförande vackra melodiösa partier. Musikaliskt är det ganska invecklat och lite ”meckigt” emellanåt, men så kommer ett lugnare parti som bryter av så att helheten ändå blir ganska så lättlyssnad. Hela plattan är mycket omväxlande både i intensitet men även i hur låtarna är uppbyggda.

När det gäller de instrumentala insatserna så visar både Daniel Flores och Johan Niemann att de är mycket skickliga på sina respektive instrument och att Andreas Novak är en sångare av världsklass får jag ännu en gång bevis på!!. Han har en sprödhet i sin röst som är mycket vacker, men han kan även plocka fram de kraftfulla stämbanden när så behövs. Det som framförallt faller mig är smaken är den otroliga känsla han har när han sjunger!! Lyssna bara på duetten ”The hour of need” som sjungs tillsammans med Mia Coldheart från Crucified Barbara så förstår ni vad jag menar.

”A gentleman´s hurricane” är ingen ”lättlyssnad” platta i den bemärkelsen att man kan ha den på i bakgrunden och slölyssna på, utan den kräver precis som sina föregångare ett starkt fokus hos lyssnaren, men det ser jag bara som ett ytterligare bevis på hur riktigt bra musik ska gripa tag och engagera. Efter ett tiotal genomlyssningar hittar jag för varje ny gång intressanta nyanser och partier som har vuxit sig starkare sedan föregående genomlyssning. Produktion/mixning är signerad Daniel Flores och är alldeles utmärkt med ett kristallklart kraftfullt ljud med väl avvägd balans mellan instrumenten. Hela plattan håller genomgående så hög kvalité så det är omöjligt att plocka ut några favoritspår, utan den ska avnjutas som en helhet ifrån början till slut. Ska omgående införskaffa ett exemplar av cd/dvd/tidning så att jag kan följa storyn fullt ut, för här handlar det om ett konceptverk av yppersta klass.

Slutomdöme: 9/10

©