Vitalij Kuprij - Glacial Infeno (Lion Music)
Vitalij Kuprij - Revenge
(Bonus cd)

Vitalij Kuprij - Glacial Infeno

1. Symphonic Force  2. Liquid Rain 3. Fire In The Sun 4. Divided Horizon 5. Glacial Inferno 6. Dancing Flame 7. Forgive 8. Dying To Live  9. Burning Ice 10. Theme By Albinoni (Bonus Europe)

Vitalij Kuprij’s - Revenge

1. Burning My Soul 2. I Don't Believe In Love 3. Into The Void 4. Revenge 5. Just Another Day 6. J. Haydn-Excerpt From Sonata In E Minor 7. Classic War 8. Emperor's Will 9. Follow Your Heart 10. Stand Up And Fight 11. Let The Future Unfold

Vitalij Kuprij - Glacial Infeno

Piano och keyboardspelande Vitalij Kuprij från Ukraina har även en klassisk karriär vid sidan om denna power neoklassiska stil. Solosläppet är den andra på bolaget Lion Music och med sig har han den snabbfingrande gitarristen Michael Harris. Med andra ord är det upplagt för en orgie i snabba skalövningar som duelleras herrarna emellan. Om man nu inte får sitt lyste mättat får de 2000 första som inhandlar skivan en bonus cd. För er som saknar en viss herr Malmsten presenteras i alla fall hans fd. rytmsektion med John Maccaluso på trummor samt basisten Randy Coven.

Den instrumentala skickligheten kan ingen ta ifrån denna line- up. Heller inget fel att ha med många av de klassiska elementen men varför denna orgie i skalövningar. På spåret ”Glacial” hör vi ändå en del avbräck från neoklassiska mallen med mer genuin hårdrock. Och när tempot sänks i ” Inferno” med mer progressiva samt folkmusikaliska inslag känns det genast intressantare.

”Dying To Live“  är också ett spår som håller mitt intresse uppe, här blandas det i olika musikaliska stilar, tempo samt en del akustiska inslag. Bonusspåret (Europa) ”Theme By Albinoni” Johann Sebastian Bach (är det väl) ger oss lugnet tillbaks.

5/10

Bonusskivan ”Revenge” har till dags datum bara varit tillgänglig i Asien. Här presenteras en rad namnkunniga musiker och vokalister. Vad sägs om följande medverkande Joe Lynn Turner (Rainbow, Yngwie Malmsteen, solo), Dougie White (Rainbow / Yngwie Malmsteen), Göran Edman (Yngwie Malmsteen / John Norum), Apollo Papathanasio (Time Requiem / Firewind), Chris Catena och Shaun Leahy. Rytmnsektionen är även på denna platta John Macaluso och Randy Coven (ex. Yngwie Malmsteen / Ark).

Musiken är som sig bör även här i powermetal neoklassisk stil, med vokalister som Joe Lynn Turner och Göran Edman är genast de nästan vulgära övningarna i skalornas värld överkomliga. Tunga skräck-rock alstret ”Emperor's Will” tillhör också begivenheterna. ” Follow Your Heart” är en av de mer melodiösa liksom ” Stand Up And Fight” som ger plattan en mer rockprägel. Avslutande ” The Future Unfold” för tankarna till gitarrgudarna på 80-talet som exempelvis Gary Moore, förövrigt en pompös och melodisk komposition.

6,5/10

©