1. Fear of a Blank Planet
2. My Ashes
3. Anesthetize
4. Sentimental
5. Way out of Here
6. Sleep Together

Om nu Steven Wilson gav oss en Porcupine Tree variant modell lätt med skivsläppet Blackfield så kommer här ett desto tyngre och hårdare album. Med flertalet metal inslag och tonvikt på tunga trummor samt vassa gitarrer är nog dessa de ingredienser som mest slår en gentemot de tidigare PT skapelserna vid de begynnande lyssningarna. Soundet känns också mer distinkt och ibland med en viss elektronisk karaktär men också något mörkare än de tidigare albumen.

Med inledande dryga sju minuters tillika första favoritspåret ”Fear of a Blank Planet” känner vi igen det så typiska Wilson framförandet med all musikalisk blandning av progressiva takter, en del psykedeliska och växlingarna mellan hårdare inslag kontra de mer lugnare partierna. Nästa spår ”My Ashes” är mer lågmäld och mystisk, sticker heller inte direkt ut från övrigt material utan svävar på i sitt egna musiklandskap.

Härnäst får vi en nästan artonminuters långt inferno av genial musik som för min egen del gärna skulle få fortskrida den dubbla tiden, ” Anesthetize” fullkomligt slog knock på en redan vid första lyssningen. Får vi höra denna skapelse på konserten i Göteborg senare i sommar så är jag rätt säker på att den ultimata liveupplevelsen inte är långt borta, kan nog beskrivas ha allt det där vilket jag uppskattar med Wilson och co. Förutom PT`s karakteristiska stil får vi här även en del musikaliska uppbyggnader från akter som Opeth, Tool och i de lugnare partierna David Gilmour.

”Sentimental” som är nästa spår är mer av atmosfärisk karaktär och liksom ”My Ashes” mer anonym men ändå en mer direkt låt och med en angenäm finstämd klang.

“Way out of Here” är nästa stora favoritlåt med massiva gitarrmattor, en del snarlika Pink Floyd partier som toppas med tung gung metal komp. Det slutliga spåret ”Sleep Together” presenterar en mera industriell rockart, en hel del elektrificerad ljudbild som likt maskinen mal på i ett alltjämnt monotomt fortskridande.

Det kommer även att finnas en limiterad version med bonus DVD surround versioner samt en extra tjock booklet för den inbitne fansen.

Steven Wilson , sång, gitarr, piano
Richard Barbieri , keyboards, synthesizer