19. Made in hell
20. Betrayal
21. In the morning
22. Never satisfied
23. Silent screams
24. Forgotten generation

”MetalGod”, en rejält kaxig albumtitel! Men det finns få andra än Rob Halford som har mer rätt att använda den benämningen utan att behöva skämmas det allra minsta! Hans betydelse för metalscenen kan knappast överskattas! Robs sångstil och inte minst hans klädstil har inspirerat otaliga musiker. Numera sätter de flesta likhetstecken mellan metal och läder och nitar, men det var Rob Halford som var först med det!

Är väl mest känd som sångare i legendariska Judas Priest, men har även gjort mycket på egen hand tillsammans med banden Fight och just Halford.

”METALGOD Essentials Vol. 1“ är Robs första Greatest Hits platta med 13 ommixade låtar från karriären med de två banden. Dessutom ingår två helt nya låtar; ”Forgotten Generation” och ”Drop Out”. Äldsta låtarna kommer från albumet ”K5” (1992); ”Into The Pit”, ”Nailed To The Gun” & ”War Of Words”. Producent är Attie Bauw.

Eftersom jag inte har alla hans skivor kan jag inte avgöra om urvalet av låtar på det här albumet verkligen är hans största hits, däremot kan jag genast intyga att det här ett kanonbra album! Mycket varierat och härligt tungt, utan att bli svårtillgängligt. Basen för samtliga låtar ligger givetvis på ettriga, vrålande metalgitarrer. Det är dock Rob Halfords unika röst som utgör ”grädden på moset”. Ingen kan skrika och låta lika elak som han! Men även när han kör en lite mjukare sångstil låter det alldeles förträffligt.

I digipackutgåvan ingår också en dvd med två ”bakom scenen” inslag som liknar alla andra såna videos; skakig handkamera och bandmedlemmar som repar eller larvar sej inför kameran. Har man sett en sån video har man typ sett alla... , men dessutom finns 6 musikvideos från olika delar av karriären. De är betydligt intressantare! Den ena av dem, ”Betrayel”, skiljer sej markant från ”metallgudens” vanliga image genom att den är helt akustisk och väldigt soft. Åter igen blir man imponerad över den enorma vidden Rob har i sitt röstregister, för sällan har man väl hört honom sjunga så mjukt och vackert! ...Men rent visuellt blir det oavsiktligt rätt komiskt; tre prydligt och diskret klädda gitarrister i bakgrunden sitter och plinkar stillsamt på sina instrument och framför dem sitter Rob, iförd en av sina vanliga groteska scenkostymer, och sjunger varmt och innerligt om att ”I’ll be there with you in the morning”.... Stora nitar och starlet-romantik funkar inget vidare ihop! Blir mycket bättre i den efterföljande videon, Silent Screams”. Där sjunger Rob fortfarande ack så ljuvt, men han är tillbaka där han ska vara, på scenen, tillsammans med ett i allra högsta grad inpluggat heavy metal band och entusiastiska fans!

Vill du höra nya låtar med Rob och Judas Priest så kommer de senare i år att släppa ett konceptalbum om den medeltida siaren Nostrademus. De ska också ge sej ut på världsturné i samband med det. Vi får väl hoppas att de kommer till Sverige då!

Hemsidan hittar du här: www.robhalford.com

Betyg: 8,5/10

Maria A.