6. The Plagued
7. Resurgence of an Empire
8. Anoint the Dead
9. Contemplate Regicide
10. Bound Dead
11. (Exit) the Few

Trots att ”The unspoken king” är Kanadensiska Cryptopsy´s sjunde album är detta min första längre kontakt med bandet som numera består av sex personer som spelar en väldigt teknisk deathmetal med tvära kast. Det ligger ett konstant dubbeltramp i botten signerade Flo Mounier tillsammans med Eric Langlois fantastiska basgångar. Matt McGachy har ett väldigt speciellt sätt att growla på som för den oinvigde troligen mest låter som skrik och visst skriker han men i allt vrålande finns här stora nyanser. Det är stor desperation fyllt med klagan som emellanåt övergår i någon form av growlande gråt som får mig att rysa men först när jag mycket motvilligt tar mig igenom plattan för tredje gången. Då är det inte lika motvilligt för nu börjar öronen lära sig Cryptopsy´s kryptiska och oerhört tekniskt kompetenta deathmetal som har klara progressiva inslag. I fantastiska ”Contemplate regicide” sjunger Matt plötsligt med rensång och han har en mycket bra väldigt klar röst som väl klarar av att växelsjunga lite likt Mikael Åkerfeldt. Sådant gör att plattan växer för växer gör den och låtar som ”Anoint the dead”, ”(Exit) the few”, ”The plagued” och ”Bound dead” är samtliga små mörka men otroligt vackra epos i all sin brutalitet.

På 47:10 minuter bjuds vi på elva låtar med en mycket lägstanivå men det tar tid att komma in i Cryptopsy´s värld som i och med Maggy Dunand på keyboards har fått en större bredd. Jag trodde aldrig att det skulle ske men ”The unspoken king” är en mycket bra platta om än ganska smal men gillar man teknisk mörk deathmetal med tvära kast och enorma nyanser är den väl värd att ge sig in i. Kan även tänka mig att den fungerar efter en dålig dag eller som uppladdning vilket säger en hel del om dess bredd. Själv kommer jag helt säkert att botanisera vidare i Cryptopsy´s värld för det här var plattan med oljud som växte till sig och det riktigt ordentligt.

7,5/10

©