5.Day Of The Eagle
6.Small Arms Fire
7.Cherry Vanilla
8.Joshua Light Show
9.Prime Mover
10.Josephine

Steve Stevens släpper eget och som alltid när gitarrister kommer med soloplattor finns en del farhågor om skivsläpp med massor av ”titta vad jag kan” plus diverse skalövningar. Dessa kunde vi här snabbt lägga åt sidan då inledande ”Hellcats Take The Highway” helt enkelt levererar ett fantastiskt driv med svängig tunggung rock och de där smilbanden infinner sig liksom genast i uppåtläge. Dessa avtar heller inte av hederliga rockinfluenser med typiska 70-tals solopartier samt en dos symfonisk bakgrund vilket stundar i nästa låt ”Memory Crash”. Efterföljande ”Water On Ares” bjuder Steve oss mer på ett medeltempo där melodi typ vacker så sakteliga flyter fram likt vattnet som i titeln.

Efter första lyssningen kändes ”Day Of The Eagle” som en hybrid mellan Jimi Hendrix och King`s X vilket visade sig inte vara så konstigt, på sång och bas återfinns nämligen ingen mindre än just Dug Pinnick från ”X-kungarna”. Spanska tongångar inleder ”Small Arms Fire” som senare övergår till tunga twin-gitarrer, ja leendet drar sig nu närmare öronsnäckorna och nog skulle det vara en upplevelse att få se dessa akter live.

Variationen fortsätter även om gitarr/instrumentalspåren är dominerande som så när på enstaka vokala inlägg, dock får vi ytterligare en med sång. ”Prime Mover” är ett mera symfoniskt alster där inspirationen måste vara hämtat från Pink Floyd och mer av varan vibbar kommer exempelvis från Brian May och hans speciella ekon.

Ja här presenteras ett album designat en gitarrist vilket ger lyssnaren betydligt mer en bara en uppvisning i instrumentet gitarr.

7,5/10

©