Bonus tracks:
13. Love And Rockets (Hell's Screaming)
14. No Lie

Ty Tabor: Guitar, Vocals
Dug Pinnick: Bass, Vocals
Jerry Gaskill: Drums, Vocals

Tidigt 1990 hittade undertecknad av en slump King´s X två första plattor i en secondhandaffär, och gjorde ett ”vågat” impulsköp då plattorna endast kostade 10 kronor styck. Snacka om att ha gjort ett kanonfynd, då bägge alstren genast satte sig i den musikaliska själen och därmed gjorde King´s X till ett av de absoluta favoritbanden för lång tid framåt. Det som omedelbart tilltalade mitt musikaliska sinne var bandmedlemmarnas sinne för att skriva musikaliskt enkla och nästan lite naiva låtstrukturer. Låtar som i grunden var ganska så enkla, men som med snyggt producerade arrangemang och skickliga instrumentellt intrikata detaljer. Killarna hade dessutom en stor känsla för att skriva omväxlande och nyskapande sång/körarrangemang, vilket gjorde att bandet i mina öron höjde sig milsvitt över de flesta samtida band. De två första officiella King´s X-plattorna ”Out of the silent planet” och ”Gretchen goes to Nebraska” håller idag fortfarande lika bra och följdes under de kommande åren av en rad fantastiska plattor: ”Faith Hope Love”, King´s X  och fick sin musikaliskt succéartade kulmen i samband med det Brendan O´Brien-producerade mästerverket ”Dogman”. Sistnämnda platta hade alla ovanstående kriterier representerade men band/producent hade tillfört en tyngd som hade tillkommit via grungens utbredning. För undertecknad, och för många andra är ”Dogman” en milstolpe som sedan den släpptes har agerat som värdemätare på vad riktigt bra musik går ut på.

De följande albumen ”Ear candy” och ”Tapehead” hade av förklarliga skäl svårt att mäta sig med föregångarens mästerliga låtskatt, men var ändå enligt min bok, fullt jämförbara med de första fem alstren.

Skapandemässigt måste Doug Pinnick och Ty Tabor ha varit något av arbetsnarkomaner under denna period och har så förblivit, då dessa båda herrar, sedan dess har pressat ur sig massor av musik i mer eller mindre lyckad form.

Doug eller Dug som han numera kallar sig släppte först två plattor under namnet Poundhound, ”Massive grooves”, ”Pineappleskunk” och sedan ett album under eget namn ”Emotional animal”, och släpper i dagarna sitt rykande färska ”Sum strung up”. Han har också, tillsammans med Bruce Franklin från Trouble utgett ett album under namnet Supershine, samt en platta under namnet The Mob, tillsammans med Reb Beach och Kelly Keaggy.

Ty Tabor har under samma tidsperiod varit än mer produktiv då han släppt cd:na: ”Naomi´s solar pumpkin”, ”Moonflower lane”, ”Safety” och senast ”Rock garden”. Dessutom har han medverkat och varit drivande i gruppkonstellationer som Platypus, ”When pus comes to shove”, ”Ice cycles”, Jughead, ”Jughead” och Jelly Jam, ”Jelly Jam”, ”Jelly Jam 2” plus att han tillsammans med Wally Farkas har ett elektroniskt projektband kallat Xenuphobe som hittills har utmynnat i 2 alster.

Jerry Gaskill har däremot under åren ”bara” släppt en soloplatta, ”Come somewhere”, men är även den värd att ”sätta öronen i”.

Tabor och Pinnick har dessutom, under åren medverkat som gästmusiker/sångare på massor av andra artisters album, och detta digra arbetsschema satte så småningom sina spår genom att kreativiteten började sina och man presterade som musiker/kompositör tillslut bara kvantitet istället för kvalitet. Sålunda är de två följande släppen ”Please come home…. Mr. Bulbous” och ”Manic moonlight” det svagaste som bandet presterat ända sedan starten och jag tror att många fans nästan gav upp hoppet om att återigen få höra bandet i högform.

Genom 2003 års ”Black like Sunday”, som bestod av gamla outgivna spår från tidsperioden för de första två albumen samt från tiden då man gick under namnen The Edge och Sneak Preview, gjorde man en rejäl uppryckning och man kunde som lyssnare börja ana att bandet inte var kreativt heldött, även om det handlade om gammalt material. På 2004 års live ”Live all over the place” hoppades nog alla på att få ett värdigt livedokument, men lurades på konfekten av ett uruselt ljud och en produktion som lämnade mycket övrigt att önska.

När så ”Ogre tones” släpptes 2005 var vitaliteten och lekfullheten tillbaka och detta tror jag var en reaktion på att bandmedlemmarna mer ägnat sig åt bandet istället för att svämma ut i kreativa utflykter utanför bandets egna ramar. Äntligen hade King´s X återfått livsgnistan och levererade ett verk som kvalitetsmässigt mycket väl svarade upp mot mina och övriga världens fans/kritikers förväntningar.

Nu har vi 2008 och nya verket ”XV”, som det heter är bandets femtonde, medräknat den självbetitlade debuten under namnet Sneak Preview samt Best of King's X från 1997.

Hur låter då King´s X anno 2008 och har man kvalitetsmässigt lyckats prestera något som tillnärmelsevis går att jämföra med de klassiska albumen från 80/90-talet?? Svar Ja!!

Herrar Tabor, Pinnick och Gaskill har följt samma formel som på den omedelbara föregångaren ”Ogre tones” och levererar här en härlig samling låtar av varierade låtkaraktär, intensitet och känsla.

Inledande ”Pray” är en framtida klassiker och kommande livefavorit med ett mycket tungt gitarr/basriff som återkommer låten igenom. Sällan har jag blivit så glad av att få höra ett förstaspår som denna gång. Denna låt sätter sig i hjärnbarken direkt och sitter stenhårt fast därefter. Pinnicks basspel är nog bland det tyngsta jag hört sedan ”Dogman”. Dug sjunger med stor inlevelse och kören skanderar intensivt: – Pray for me i refrängen med stor övertygelse. Rena King´s X -väckelsemötet!! ”Blue” är lugnare och mer tillbakalutad med ett lite ”enformigt” versavsnitt, men som i refrängen ger klassiska retrovibbar. Pinnick har återigen hand om det vokala huvudrodret och pratsjunger på ett sätt som bara han kan, och levererar emellanåt vokala utsvävningar som ger låten typisk King´s X karaktär. I grunden en mycket enkel låt men som på samma gång är intrikat och tekniskt innehållsrik.

”Repeating myself” presenterar sig Ty Tabor vokalt för första gången, och här handlar det verkligen om ett repetativt lugnt och känsligt gitarr-riff som ligger och mal runt i nästan som en loop, och inramas av Tabors känsliga röst. Gitarrlager läggs på undan för undan och gör låten mot slutet till en orgie i snyggt, känsligt gitarrspel. Ett av plattans absoluta toppspår då det bryter av med lite annorlunda harmonier.

Ett av King´s X största signum är annars enkelheten i produktionen och många gånger en ganska så rå och enkel ljudbild. Gaskills trummor låter ibland verkligen basic, men det blir aldrig simpelt utan bara snyggt och lagom. Många gånger handlar det musikaliskt bara om sång, bas, gitarr, trummor och något enstaka gitarrpålägg, men ibland frångår man formeln och när man gör det på detta sätt är det kanon.

”Rocket ship” är vi tillbaka igen i de stökigare regionerna med Pinnick vid sångmicken. Verspartiet är rejält tungt och stökigt men blir ”rakare” i refrängen och är en ganska så typisk Dug Pinnick låt. ”Julie” är däremot en typisk Ty Tabor låt där harmonier och känsla går före sväng och groove och hade jag inte vetat att det handlade om en King´s X låt skulle jag nog lurats att tro att Tom Petty hittat in i bandet, för Petty-känslan är omisskännlig med akustiska gitarrer, släpig sång och andra inslag, men så tar refrängen över och man känner igen stuket. Lite annorlunda instrumental avslutning med ordlös sång och snyggt gitarrspel.

”Alright” är en uptempo-låt med klassiskt Kings´s X groove, där man mixar ett kraftfullt versparti där Pinnick sjunger solo, för att sedan i refrängen klämma i allihop, vilket ger ett ordentligt sväng. Skulle mycket väl kunna ha varit hämtad ifrån ”Dogman” tiden med sin kraftfulla attityd och medryckande refräng.

”Broke” är bandet i högform, med en mycket enkel inledning med gitarr och trummor, och som sedan byggs upp allteftersom och ger lyssnaren fler och fler musikaliska upplevelser. Innehåller en medryckande na-na-na refräng som bryter av det mot slutet tunga soundet. Pinnick står åter för solosången, men herrar Tabor och Gaskill ligger i bakgrunden och småsjunger på ett snyggt sätt. Lite annorlunda låt för att komma från bandet, men platsar mer än väl på plattan.

”I just wanna live” har återigen Ty Tabor hittat tillbaka till sångmicken, och här bjuds lyssnaren åter på en typisk Tabor-låt med snygga gitarrharmonier, tungt malande bas, ganska enkelt trumspel, men sångharmonier av Beatleskaraktär. Det är just denna typ av King´s X låt som gör att man får en otroligt bra mix mellan de stökigare Pinnick-baserade låtarna och de musikaliskt harmoniskimrande Tabor-spåren.

”Move” startar med ett tungt basriff och sökande gitarrlir innan Pinnick kommer in med sången. I refrängen bränner det till ordentligt med kraftfulla gitarrpartier och medryckande refräng. ”I don´t know” är en lugnare Tabor-signerad låt där hans rena gitarrspel står i centrum, och som i mitten har ett skönt instrumentalt gitarrparti och som sedan avslutas på ett något kraftfullare sätt. Hör till ett av plattans svagare spår då den emellanåt känns något uddlös och oinspirerad, men fyller ändå sin plats då den bitvis är riktigt bra. ”Stuck” är en tung men melodisk låt där Pinnick sjunger med stor inlevelse. Bandet pendlar mellan lugnt harmoniskt och snyggt, för att i nästa stund kräma i ordentligt. Snygga sångharmonier i refrängerna lyfter låten ytterligare ett snäpp.

På avslutade ”Go tell somebody” är det tungt och intrikat som gäller. Malande bas, grooviga trummor och gitarr-riffande i massor. Pinnick är i högform och ger verkligen allt sångmässigt. En värdig avslutning på en för övrigt mycket bra platta. På special edition versionen ingår två bonuslåtar där den första ”Love and rockets (hell´s screaming)” är en suggestiv malande historia där Pinnick pratsjunger i verserna i en ganska så groovemättad låt. I refrängerna blir det melodiöst och snyggt i stämsång. ”No lie” får närmast betecknas som blues i ganska långsamt tempo och är så där ”lagom tjatig” som vissa blueslåtar har en tendens att bli. Hör definitivt till ett av plattans svagaste spår och låter nästan som om det är något som bandet har jammat ihop i studion. Låten som helhet andas bonusspår lång väg men har ändå ett lite kul annorlunda gitarrsoloparti där Tabor får leka lite med gitarr och något som låter som gitarrsynth.

Det som gör King´s X till ett så unikt band, tror jag handlar om just det som jag nämnde i inledningen: Enkelheten i låtstruktur, skickligt instrumenthantverk med små intrikata musikaliska detaljer, snygg och tydlig produktion och sånginsatser som går långt över genomsnittet. Många anser att i dagens rockvärld finns få band som kan mäta sig med King´s X, bortsett från Rush, att som en trio kunna komponera och framföra sin musik.

”XV” är en mycket värdig uppföljare till ”Ogre tones” och har även liksom föregångaren producerats av den legendariske ljudteknikern Michael Wagener (Ozzy Osborne, Alice Cooper, Dokken mfl). Bandet har denna gång kommit väl förberedda till studion med de flesta låtar färdigskrivna och arrangerade redan i förväg, vilket sällan har varit fallet tidigare, och detta bidrar till att slutprodukten känns mycket genomarbetad, och kontrasterna mellan det typiska Pinnick-stöket och Tabor-harmonierna bidrar som vanligt till att ge plattan en stor variationsrikedom som höjer slutbetyget till en mycket hög nivå. Materialet som helhet känns mycket starkt och har inga direkta bottennapp, bortsett från avslutande bonusspåret, men har däremot ett par riktigt bra spår som kommer att sätta sig rejält i undertecknads King´s X ”All time favorites”, nämligen ”Pray”, ”Repeating myself”, ”Alright”, ”Stuck” och ”Go tell somebody”.

Avslutningsvis kan jag bara erkänna för mig själv att: King´s X är tillbaka på allvar med en platta som inte riktigt når upp till ”Dogmans” skyhöga kvaliteter, men som ändå, mer än väl matchar övrig backkatalog.

8/10

Official King´s X Discography:

·Sneak Preview