8. Talvisota
9. Panzerkampf
10. Union (Slopes of St.Benedict)
11. The price of a mile
12. Firestorm
13. A secret

För många är detta ett av årets mest intressanta skivsläpp och jag var själv väldigt nyfiken på om Sabaton skulle lyckas infria förväntningarna att följa upp ”Attero dominatus” som kom `06 för förra årets platta, ”Metalizer” som inkluderade en återutgivning av första plattan ”Fist for fight” var precis som ordet säger bara en återutgivning i väntan på det som blev ”The art of war”. Om det kan man tycka vad man vill men visst finns där låtar som håller än idag men är ”The art of war” en värdig uppföljare?   Svaret är ett entydigt ja, den är mycket bättre och Sabaton´s klart bästa och överlägset mest varierande platta. Temat är fortfarande krig vilket blev till krigsmetal men med mycket vettiga texter som ofta har fler än en undermening. En annan stor poäng med plattan är att trots en bitvis massiv kritik rullar Joakim Brodén på sina R vilket ger hans röst en personlig prägel som hos mig möts av beundran. Jag tycker om hans röst som har en urkraft och ett djup som bara blir allt bättre.

En stor skillnad mot tidigare plattor är den svulstigt maffiga produktionen och att keyboarden signerade Daniel Mÿhr har fått lite större plats vilket säkert beror på produktionen i sin helhet. Det ger en betydligt större ljudbild samtidigt som det ger musiken ett helt annat djup vilket lyfter hela plattan till oanade höjder. Några kanske upplever den kvinnliga spökrösten som inleder varje låt som lite innerverande och jag var inte helt förtjust de första gångerna jag spelade plattan men nu har den gått varm och ju mer man spelar den ju bättre fungerar rösten. Det känns lite som ett försök till ett koncept vilket jag gärna ser att Sabaton ger sig på nästa gång. Kunskapen finns liksom melodierna som bara blir allt bättre, lyssna bara på ”The price of a mile”, ”Cliffs of Gallipoli”, ”Unbreakable eller någon av de andra tio låtarna. Då inser man att de inte bara är någon slätstruken powermetal Sabaton spelar utan modern hårdrock med metal och neoprog där det hela tiden finns en tanke bakom det man gör och jag tror att det är det som har gjort Sabaton till det stora band dom är idag. Att man utöver detta är ett fantastiskt liveband gör inte saken sämre för det här är bandet som aldrig glömmer sina vänner och fans. Jag tycker att det är stort av Pär Sundström och hela bandet att inte glömma oss mindre aktörer som själva ser till så även vi får chansen att recensera ”The art of war” för visst vill dom ha positiva recensioner vilket gör det värt att flörta men strunt samma för det här är en mycket bra platta.

Sabaton har gjort det igen och nu återstår det att se hur dom nya låtarna tas emot av publiken när dom spelar dom live. Till dess att jag ser dom kommer ”The art of war” att gå varm i så väl bilen som i stereon för det här är musik som man blir glad av.

8,5/10

©