10.Final journey
Niko Rauhala: Vocals & guitar
Janne Juutinen: Drums
Markus Kekoni: Guitar
Jussi Kulomaa: Keyboards
Marko Kolehmainen: Bass

Nya bekantskapen Masterstroke från vårt grannland i öster levererar här sin andra fullängdsplatta. Sångare/gitarrist Niko Rauhala och trummis Janne Juutinen bildade bandet under första hälften av 2002 och fick de närmaste åren genomgå ett flertal medlemsbyten innan sättning blev någorlunda permanent. Ett av de mer kända namnen som ingick i bandet var sångaren Jari Tiura (Snakegod, Michael Schenker Group), och när han lämnade bandet tog huvudkompositör och gitarrist Niko Rauhala över även sångmicken. Efter att ha släppt ett flertal demo-cd, bestämde man sig för att spela in sin första fullängdsplatta, Apocalypse, som skulle släppas världen över, men som så ofta händer i musikbranschen gick dåvarande skivbolaget i konkurs och albumet släpptes 2005 i princip bara i Japan och Ryssland. Killarna gav dock inte upp utan fortsatte under 2006 göra några gig samt att skriva nya låtar vilket resulterade i att man så småningom fick kontrakt med finska bolaget Dynamic Arts Records.

Masterstroke - Sleep landade i brevlådan strax före jul och hamnade omgående i cd-spelaren och där har den blivit kvar. På nya alstret har man valt en lite mer aggressiv inriktning än vad man hade på debuten och får väl närmast betecknas som melodisk metall med tydliga progressiva inslag. Det som främst gör att undertecknad fallit för bandet är hur man har använt sina förebilder, som ibland blir ganska tydliga, utan att plagiera. I stället har man skapat ett eget sound där influenserna lyser igenom ”lagom” mycket. Plattans 10 spår är ganska varierade till sin natur men går alla i ett ganska högt och aggressivt tempo med mycket skickligt instrumentalt hantverk ifrån samtliga inblandade musiker.

”Transition” är egentligen ett ganska kort men mäktigt intro som övergår i första riktiga låten ”Killing creatures”. Låten är tung och aggressiv samtidigt som den har en medryckande refräng. För övrigt ett av plattans starkaste spår. ”Turn away” varvar lugna vackra harmoniska partier med mer ösiga avsnitt. Första tydliga influensen kommer fram i form av At Vance-vibbar. Innehåller också ett progressivt parti som lutar år Evergrey-hållet. Denna låt släpps för övrigt även som singel. ”Under our command” startar ursinnigt med blytunga gitarrer och aggressivt matande bas och trummor. Låter mycket Metallica i vissa partier. Tyvärr har låten en lite tjatig refräng som drar ner lite på betyget, vilket är synd då låten för övrigt är kanonbra.

”Another failure” andas inledningen och följande partier Soilwork så att det stänker om det. Refrängpartiet låter dock Masterstroke, och är härligt melodiöst. Klart bästa spår på en i övrigt alldeles utmärkt platta. ”The circle” inleds melodiöst och pampigt med snygga keyboard-partier varvat med tunga gitarrer. Här visar sångare Niko Rauhala att han har både sprödhet och kraft i stämbanden. Låter nästan som allas vår Herman Saming i A.C.T, i det lugna inledande partiet.

”Being me” startar snabbt och progressivt med dubbeltramp och snabba gitarrpartier, för att sedan övergå i betydligt tyngre tongångar, återkommer till dubbeltrampet med jämna intervaller. Snygg keyboard/gitarrsoloduell i mitten av låten som höjer intensiteten ytterligare.

Titelspåret ”Sleep” andas även det en hel del Soilwork men är ändå inget plagiat utan tar bara vara på influenserna och gör det till Masterstrokes

eget sound. Kanonbra låt som mixar aggressivitet, melodi, progressivitet samt medryckande refräng på ett lysande sätt!!

”Silent” startar ursinnigt och brutalt för att sedan övergå i tunga progressiva hackande gitarrer, smattrande dubbeltramp och medryckande refräng. Avslutande ”Final journey” är plattans längsta spår och övergår efter en lugn och stilfull inledning i progmetall av klassisk modell. Här backas Nikos kraftfulla stämma och gitarrer upp, av snygga keyboardslingor, mullrande basgångar samt tekniskt och drivet trumspel. Snygg och kraftfull avslutning som definitivt hör till toppspåren.

De flesta av plattans spår är skrivna av Niko Rauhala, men han har fått hjälp på en del av vissa andra bandmedlemmar. Bandet har dock gemensamt producerat och har dessutom gjort det på ett mycket förtjänstfullt sätt, då ljudbilden är både knivskarp och diskantrik, men samtidigt tung och ”organisk”. Som ni förstår är undertecknad ”helsåld” på Masterstrokes högkvalitativa musik och är de lika bra live som på skiva, så borde de vara självskrivna på kommande sommars festivaler.

Slutomdöme: 8/10

©