6.Reunion
7.Encore medley:
We all need some light
Open wide the flood gates
Solitary soul
Wind at my back

Ända sedan Neal Morse dök upp på prog-scenen med sitt Spock´s Beard i mitten av 90-talet har jag fascinerats av denne mans förmåga att skriva musik och texter som engagerar en så starkt som lyssnare. Morse har en unik förmåga att inte bara delge lyssnaren vad han vill ha sagt genom sina texter, utan man känner många gånger igen sig i de funderingar han har, om de ibland ganska så skiftande ämnen han tar upp. Rent musikaliskt har han hela tiden rört sig i den symfoniska progrockens arenor och har genom åren bara vuxit och vuxit både vad gäller kapacitet som kompositör, samt som musiker. Han är i mitt tycke idag en av de absolut största inom genren!

När han blev frälst i början av 2000-talet var vi nog många som blev rejält oroade av hur framtiden skulle te sig för denne utmärkte artist, då han både lämnade sitt huvudband Spock`s Beard samt lade ner all-star bandet Transatlantic. Ganska omgående lugnade han de flesta av oss oroade genom att 2003 släppa det alldeles lysande albumet ”Testimony” som handlar om hans frälsning. Morse har därefter levererat en jämn ström av mycket högkvalitativa alster, och en sak har jag kommit fram till när det gäller Neal Morse: Jag blir sällan besviken vad han än levererar, vilket är ganska fantastiskt med tanke på hur produktiv han är. Tilläggas kan göras att jag inte hört allt han gjort, men i alla fall flertalet studioalster samt de flesta liveplattorna + ett par dvd:er

Detta är vad Neal Morse har presterat hittills:

Spock´s Beard:

1995:The light
1996:The official live bootleg (live)
1996:Beware of dakness
1997:The kindness of strangers
1998:From the vault
1998:The beard is out there (live)
1998:The spock´s beard home movie (dvd)
1999:Live at the whiskey (live dvd)
1999:Day for night
1999:Live at NEARfest (live)
1999:Skin (single)
2000:Don´t try this at home either! (live)
2000:V
2000:Don´t try this at home (live)
2001:The making of “V” (dvd)
2001:All on a sunday (single)
2001:There and here (live)
2002:Don´t try this at home (live dvd)
2002:Snow
2005:The making of “Snow” (dvd)

Transatlantic:

2000:SMPTe
2001:Live in America (live)
2002:Building the bridge (dvd)
2002:Bridge across forever
2003:Neal Morse: Transatlantic demos
2003:SMPTe: The Roine Stolt mixes
2003:Live in Europe (live)
2003:Live in Europe (live dvd)
2005:Live in America (live dvd)

Neal Morse:

1999:Neal Morse
2000:Merry Christmas from the Morse family
2001:It´s not too late
2003:Testimony
2004:Testimony (live dvd)
2004:One
2005:Worship sessions volume I: Lead me lord
2005:God won´t give up
2005:Question
2006:Worship sessions volume II: Bring the fire
2006:Cover to cover
2007:The “One” demos
2007:Sola scriptura
2007:Songs from the highway
2007:Question live

Mr. Morse har som sagt levererat så att det räcker till och blir över för den inbitne fantasten. När det så blev dags att sätta upp det i mitt tycke mästerliga verket ”Question” så valde han att göra detta tillsammans med ett nytt band bestående av för mig helt okända musiker. Av namnen att döma måste de vara Holländare eller Belgare, och är alla mycket kompetenta som musiker, vilket för övrigt inte är så konstigt med tanke på de supermusiker som Morse vanligtvis spelar med.

Neal Morse Band:
Neal Morse: Vocals, keyboards and guitars
Elisa Krijgsman: Guitars and vocals
Collin Leijenaar: Drums and cajon
Jessica Koomen: Vocals and keyboards
Wilco Van Esschoten: Bass and vocals
Henk Doest: Keyboards

Under 2006 gjorde bandet en Europa-turné då man framförde hela ”Question” i sin helhet plus delar av den likaledes lysande plattan ”One” och den 14 Juli gjordes denna inspelning på ”Columbia Club” i Berlin. Spelstället, som verkar vara ett ganska litet ställe, ger ett lite lagom mysigt och intimt intryck och samspelet mellan band och publik är intensivt.

Musikaliskt är detta en mycket stor höjdpunkt för varje Neal Morse-älskare, då han och bandet på ett glödande och intensivt sätt framför detta mästerverk från början till slut. Morse själv är som vanligt i högform och levererar ett högkvalitativt musikerskap och en närvaro som många musiker borde ha vett att avundas honom. Bland hans medmusiker är det väl mest gitarristen Elisa Krijgsman som utmärker sig med ett mycket känslofyllt och i många fall tekniskt drivet spel, men samtliga musiker gör bra ifrån sig. Den enda kvinnan i bandet, Jessica Koomen, tillför en skön stämning med sin ljusa lite spröda röst. Jag tycker att man har fångat plattans känsla och ”nerv” på ett mycket bra sätt och bandet är mycket samspelt och tajt, och emellanåt svänger det ruggigt bra. Ljudmässigt låter det kanon med en skön livekänsla där publiken hörs lagom mycket.

På cd 2 ger man sig på delar av albumet ”One” som även det framförs på ett ytterst skickligt och känslofyllt sätt, vilket jag tycker har blivit ett av Morse tydligaste signum. Allt är så känslosamt och vackert samtidigt som han blandar in både teknisk finess samt ett kristet budskap. Jag hade till en början en farhåga då jag själv inte är troende, att det skulle bli lite ”väckelsemöte” över hans verk, men så blir aldrig fallet. Som avslutning på konserten bjuds lyssnaren på ett vidunderligt skönt medley bestående av bland andra Transatlantics ”We all need some light” samt låtarna ”Open wide the flood gates”, ”Solitary soul” och ”Wind at my back” från Spock´s Beard-plattan ”Snow”.

Det enda negativa som finns att säga om plattan, om man nu måste det, är att Neals son, Will Morse är med och sjunger på låten ”Cradle to the grave”, och det gör han hellre än bra. Det är ganska charmigt men tillför egentligen inte något positivt i mitt tycke, men det är en parantes i det stora hela.

Totalt sett är dessa plattor ett mästerverk som ska avnjutas från början till slut så att man får ett helhetsintryck och jag hoppas att produktive Morse ger ut denna konsert även på dvd, vilket han ju gjorde med ”Testimony”-plattan, så att allt även kan avnjutas visuellt.

9/10

©