7. Nad Propast'ju Let
8. Slav'sja, Rus'
9. Kupala I Kostroma [digipak Bonu
10. Cigular
11. Sva
12. Katitsja Kolo

Pagan metal är ett relativt nytt begrepp och något vi får lägga till i vårt ordregister. Rysk pagan metal är på frammarsch och säkerligen kan det locka några för locka nya fans kan säkerligen Arkona som hör hemma i Moskvaregionen. Historien tar sin början 2002 i det lokala pagankollektivet ”Vyatichi” med sångerskan Maria ”Scream” Arhiova i spetsen. I december samma år spelade kollektivet in sin första demo och året därpå började dom att spela live. Debutalbumet ”Vozrozhdenie” (Revival) såg dagens ljus i mars `04. Den blev snabb en succé inom den Slaviska paganmetallen och i december samma år kom uppföljaren, ”Lepta” som följdes upp av ”Vo slavu velikim” (”For glory of great”). Den skrev Maria under sommaren 2005 och i september samma år kom den. Ganska snart fick fansen sin vilja i form av ett livealbum och en DVD och någonstans här fick Napalm Records upp ögonen för bandet.

Nu skriver vi juli 2008 och ”Ot serdca k nebu” vilket betyder ”Från hjärtat till himmelen” ordagrant översatt har precis släppts och med ett större bolag i ryggen har Arkona likt sina Schweiziska kollegor i Eluveitie möjligheter att bli något. Arkona har fördelen av att vara Ryssar och dom sjunger än så länge enbart på Ryska vilket osökt får mig att tänka på Finntroll som hela tiden har sjungit på Svenska. Likheterna med båda nämnda band är slående för det är mycket lägereld, troll, gutturala ljud och väsande trummor som då och då bryts av med diverse toner av folkinstrument. Även mollstämda, troligen samplade keyboardharmonier bryter av liksom ett antal återkommande flöjter som lyfter musiken en bit.

Arkona är ett Ryskt band och musiken är väldigt Rysk. Maria är en duktig sångerska som kan sin Ryska nationalromantik. I ”Oh, pechal´-toska” och ”Slavsia, Rus´!” är det pampigt vackert. Jag tänker på det enorma filmeposet ”Stilla flyter Don” och så långt är allt frid och fröjd men den här plattan är full av nycker. Det finns några ordentliga bottennapp i form av någon väldigt Rysk form av death/powermetal i ”Nad Propastiu let” och den trallande ”Kupala i kostroma”. Klart bästa låten är ”Katitsia kolo” med sina läckra kosackkörer och aviga men häftiga gitarrharmonier som tyvärr störs av en bedrövlig sång.

Helhetsintrycket är splittrat för igentligen vill jag tycka om Arkona men det går bara inte. Jag har hört en hel del Rysk metal som Scald och Temnozor som är långt mycket bättre. Likväl lär Arkona troligen lyckas men hur stora dom kan bli går inte att gissa men nog lär ett antal kids tycka det här är häftigt. Låt oss se men själv vill jag allt ha betydligt mer om man skall beveka mig.

3,5/10

©