08. Static
09. Fragile
10. Eyes Of Jealousy
11. Ritual Of The Blade
12. Justice

Halvåret försenat och med ett nytt bolag Golden Core / Roastinghouse Records når tredje fullängdaren Globen Drama skivdiskarna.

I början jämfördes som så många andra nykomlingar Cloudscape en hel del med andra grupper, idag gäller snarare det omvända då Cloudscape hittat sin eget unika sound vilket lätt kan urskiljas från den breda massan metalband. Med två låtsnickrare och texter skrivna av flertalet i bandet radas här ett helt album upp med starka låtar.

Första lyssningen på inledande ”Mind Diary” gav en liten hästspark med sina hårdare takter. Ja tredje släppet är det tyngsta hittills från dessa Helsingborgare men det är dock fortfarande det melodiska som står i centrum. Produktionen liksom de tidigare två albumen håller hög klass fast här tas ytterligare ett steg åt metalgenren. Musiken har också utvecklats med ett bredare spektra. En favorit och kanske det mest progressiva spåret ”Alagoas” har med sina taktbyten, tempoväxlingar och blandning mellan de hårda och lugnare melodiska partierna det mesta som undertecknad uppskattar. Dessutom innehar den en minnesvärd text.

Egyptiska eller kanske mera Grekiska tongångar som blandas med ett underbart growe i metaltappning får vi presenterat på spåret Cloak & Daggers. Cloudscape`s vänner av de mer melodiska får även de sitt lyster mättat som exempelvis på de två riktigt härliga midtempo alsterna ”Fragile” och ”The Silence Within” där ”Fragile ” visar en lite nyare sida från gruppens musikskapande.

”Eyes Of Jealousy” längsta spåret på dryga nio minuter är en sk. växare där en viss powermetal-känsla återfinns (långsam sång med snabba dubbeltramp). Jo trumslagaren Roger Landin har också lagt till lite mer av den varan, men som tur är med rim och reson så adelsmärket spela på trummorna finns fortfarande kvar.

Ett instrument som vanligtvis inte används inom svensk rock är säckpipa, ”One Silent Moment” innehar just denna udda ingrediens som förövrigt blandar friskt med olika tempon. Ett varierat alster på många sett som visar Cloudscape`s potential som grupp. ”Justice” är en typiskt Cloudscape alster där ett pumpande komp kontraheras av en melodiös slinga tillika sång vilket kryddas av gruppens så karakteristiska gitarrer.

Cloudscape har producerat sitt mest varierade album till dags datum , gruppens signum är dock fortfarande kvar med metal i melodisk tappning som bas. Mike`s sång har breddats ytterligare vilket också gäller musiken. Produktionen med Pontus Lindmark bakom spakarna är också blytung som vanligt. Ett starkt album som är väl värd att nå ut till den bredare massan musikälskare och press.

9/10

©