6. The Wind That Shakes The Barley
7. Great Disasters
8. Fahrenheit
9. For Safekeeping
10. Lights
11.This Is England

It Bites grundades 1982 fast debuten ”The Big Lad In The Windmill” når inte skivdiskarna förrän 1986, singelsläppet "Calling All The Heroes" från den  samma får också vissa framgångar på hitlistorna med sin mera poprock sida. It Bites gjorde bara tre studioplattor innan splittringen men satte ändå djupa spår i den neuprogressiva och symfoniska världskartan. 1990 lämnade frontmannen och vokalisten Francis Dunnery bandet för att 13 år senare återförenas för ett akustiskt framträdande på ett ” club Convention” i London. Gruppen började så smått skriva låtar men Francis solokarriär tog för mycket tid i anspråk för att en återförening skulle kunna ske. Efter It Bites medlemmarna Bob Dalton och John Becks samarbetat med John Mitchell (Arena, Frost mm.) i projektet KINO kom åter tankarna med ett ytterligare skivsläpp i åtanke. 2006 turnerade det återförenade bandet nu med John Mitchell i Francis Dunnery mantel och året därpå släpps liveskivan ”When The Lights Go Down”.

Här presenteras nu första studiosläppet på 20 år om än med vissa svårigheter. Basisten Dick Nolan visade allt annat än arrangemang och inspelningen fick avslutas med en sk. ”Genesis” där de nu bara var tre. Inför kommande gig inhystes Lee Pomeroy som basist och även fullvärdig bandmedlem.

Nu till fjärde släppet och förhoppningsvis en ny era i IT BITES historia. Musiken är fortfarande en blandning av det progressiva och det mera popinriktade. Plattan är fylld av diverse svårare passager men ändå en lättlyssnad sådan. Här blandas det med en del tyngre och något mörkare alster men framförallt ges ett album med positiva känslor vilket känns som It Bites adelsmärke. Inledande ”Oh My God” är ett typiskt glädjespridande sådant där det positiva bara sprudlar ut i högtalarna. Poprock kontra progressiva symfoniska tongångar i det positivas tecknen är låten ”Great Disasters” också ett utmärkt exempel på.

En av mina absoluta favoriter inom gitarrspel är John Mitchell som varit med i mängder av konstellationer som Arena, Frost, Kino samt flertalet högklassiska band.  En vokalist av rang är han kanske inte men nog fixar han att framföra och anta manteln efter Francis Dunnery med betyget väl godkänt.

Till de mer tyngre spåren är den avslutande ”This Is England” ett bra exempel på där en hel del Pink Floyd och deras komplexa ljudbild hägrar. Queen och deras stämsång är också ett inslag som slår en vid diverse tillfällen.

Sammanfattningsvis känns detta som ett skivsläpp vilket bör passa en större massa där den mer inbitne progressiva lyssnaren samt förespråkaren av det mer melodiska får sitt lystmäte tillgodosett. I vilket fall så är jag glad att ännu ett album i ”It Bites” namn skådat dagens ljus. Influenserna från konstellationerna  ”Frost” och  ”Kino” känns kanske igen men det positiva med ”It Bites” är dock unikt.

8/10

©