Gazpacho – Night (Intact Records)

1. Dream of Stone (17:00)
2. Chequered Light Buildings (6:34)
3. Upside Down (9:41)
4. Valerie's Friend (6:29)
5. Massive Illusion (13:37)

Norska gruppen Gazpacho från Oslo bildades 1996 och består av Jan-Henrik Ohme (sång), Jon-Arne Vilbo (gitarr), Thomas Andersen (keyboards), Mikael Krømer (violin), Robert Risenberg (trummor) och Kristian Torp (bas). Bandet kan beskrivas som ett s k neoprog-band med uppenbara influenser från Marillion och andra liknande band (namnet Gazpacho är sannolikt taget från en Marillion-låt). På sistone har också banden stärkts med Marillion och Gazpacho har förekommit som förband i samband med Marillion-gigs.

CDn ”Night” kom för snart två år sedan men förtjänar verkligen att uppmärksammas. Skivan innehåller fem spår men egentligen hänger alla låtarna ihop och kan spelas som en enda enhet. Ett genomgående tema slås an redan i inledningslåten ”Dream of Stone” som i mitt tycke är den klart bästa låten (17 minuter lång!). Takten slås nämligen an av ett rytmiskt upprepande av en distorderad gitarrton (tror jag i alla fall) som återkommer även i de andra låtarna till och från. Lite trist kanske att vara den gitarrist som skall spela detta live(!). Men kanske är det programmerat på något sätt. I vilket fall, det ger en behaglig lunk till hela anrättningen och successivt byggs stämningen upp med keyboards, trummor och bas. När sen sångaren Jan-Henrik Ohme börjar sjunga undrar man om man hör fel. Eller, är det inte Steve Hogart själv som sjunger? Otroligt likt. Man inser att Gazpacho verkligen började som ett Marillion tribute band. Soundet och känslan är verkligen densamma. Redan vid första låten är man fast och det går inte att sluta lyssna.

Som sagt, inledningsspåret tycker jag är bäst men även de andra delarna är mycket hörvärda. Ibland bryter man av med mer annorlunda toner. Exempelvis finns ett parti med Hardangerfela och flöjt som påminner om det norska ursprunget. Jag är svag för Hardangerfelan och det här låter fint. Spår 3 ”Upside down” sitter också verkligen bra med ett fint samspel mellan sångaren och övriga musiker. Fjärde låten ”Valerie’s friend” börjar i en balladliknande stil men drar på ordentligt på slutet med en tung refräng med massivt stöd av keyboards, tunga gitarrer och trummor. CDn avslutas sen med ytterligare ett långt stycke (”Massive illusion”, 13 minuter) där det inledande gitarrsekvensen återigen får en framträdande roll. En hel del partier med fint orgelkomp och sång följer på och i mitten blir det helmysigt med allsång och handklapp(!). Men det svänger bra. Sen avslutas det hela med klassisk musik, cello och piano. Stämningsfullt.

En ypperlig platta som visar att Gazpacho verkligen spelar i samma division som Marillion. Om jag inte visste att bandet hette Gazpacho skulle jag faktiskt utan vidare trott att det här var en ny Marillion-platta. Betyget blir högt – 8 av 10 – men kunde ha blivit ännu högre om det inte ibland hade låtit så förtvivlat likt bandets förebilder Marillion. Nu kan man inte riktigt undgå att tänka på vad som verkligen är unikt för Gazpacho och vad som bara är efterapningar. Men inför framtiden kan vi nog hoppas på en liknande utveckling som till exempel följde för bandet RPWL som gick från Pink Floyd kopior till något eget och unikt. Jag hoppas på det. I vilket fall som helst, det här är en måste-CD för alla (post-Fish) Marillion fans. Ni kommer inte att bli besvikna. Nu ser vi fram emot nästa skivsläpp som lär ske tämligen snart.

8/10

©