06.The Shift
07.Last of the Few
08.Pale Blue Perishes
09.Pervasive Healing
10.Nothing as it Seems
11.Awareness

Det är inte jätteofta vi får höra något nytt från Portugal vilket gör det extra roligt att få introducera Thanatoschizo här som inte är någon kopia på deras betydligt mer kända landsmän i Moonspell eller symfoniproggarna i Forgotten Suns. Här pratar vi om någon form av udda progmetal där det Latinska möter det Nordiska samtidigt som det kastas vilt bland musikstilarna vilket jag tror är medvetet för det känns uträknat. Oftast blir det bra för den här typen av larmig death/progmetal där svepande, ofta svävande långa melodier hålls uppe av en otroligt musikalisk urkraft man sällan stöter på har den typ av progressivt tänkande jag gillar.

Patricia Rodrigues har ganska späd, smått flickaktig röst inte helt olik Björk. Tyvärr brister den ibland, främst i de höga tonerna eller när hon sjunger duett med Eduardo Paulo. Deras röster fungerar inte helt fläckfritt tillsammans men när Guilhermino Martins som även spelar gitarr tillåts sjunga med blir det avsevärt mycket bättre. Hans röst fungerar som ett mellanregister och som en brygga mellan dom andra men en stor eloge ger jag till samtliga för deras mycket goda Engelska uttal.

”(Un)bearable certainty” är en naken progressiv sak där Björk möter Porcupine Tree i ett ytterst spännande musikaliskt möte jag gärna hade sett mer utav och det finns tendenser till fler som i personliga favoritlåten ”L.”. I ”Pale blue pursuit” möter modern ganska aggressiv deathmetal med stora progressiva inslag Latisktalande subprog som många Franska band sysslade med för tiotalet år sedan. Det är roligt att den typen av musik väcks till liv och när det som här fyller rummet av ljuvliga keyboards jublar jag men så tycks Filipe Miguel vara en mästare på sina tangenter samtidigt som jag precis har fått en ny favoritkeyboardist i honom.

”Pervasive healing” är plattans stora bottennapp där allt smetas samman i en smet som inte går att reda ut. Det är synd för plattan avslutas i härliga ”Awareness” som är en progressiv latinoneoprog någonting. Den är på tok för kort för jag älskar den men tyvärr älskar jag inte hela plattan lika mycket. Patricias sång är för enahanda och mixen av olika musikstilar blir ibland lite för mycket men det kan säkerligen bli bättre. TSO är ett klart intressant band som jag mer än gärna fortsätter att följa för det här kan på sikt bli riktigt bra.

6,5/10

©