1.The Show 10:31
2.Haze 7:12
3.Better Than anything 8:26
4.Blocked 4:55
5.The Sum Of Damage Done 9:36
6.Real 18:58

För ovanlighetens skull ett band från Israel. Ephrat är en kvartett som domineras av multitalangen Omer Ephrat som sköter kompositionerna samt spelar gitarr, flöjt och keyboard. Som gästmatroser på skutan finns Petronella Nettermalm ( Paatos) och Daniel Gildenlöw ( Pain Of Salvation). Sist men inte minst så har vi fanset, rådgivaren och album-mixaren Steven Wilson ( kräver ingen närmare presentation, antar jag.)

Omer och gänget har bra ambitioner att skapa nåt eget och föra genren framåt och som nu just läst finns ju vissa förutsättningar.

Över till själva plattan:

Låtarna är välproducerade och långa, men när grupper som t ex Pink Floyd gör långa stycken så finns det en anledning. Låten kräver helt enkelt det. Här kan jag känna att det blir lite utdraget. Ibland ett par vers-vändor för mycket som mest bara drar ut på tiden. Musiken är melankolisk och ganska gitarrdominerat rockig. Med jämna mellanrum kommer den elaka guran fram och tuggar på ordentligt. Tycker inte riktigt det faller under progmetal men det är pekar definitivt åt hårdrockhållet. På ”Haze” sjunger Petronella på sitt säregna viskande sätt vilket ger en smak av Paatos suggestiva, lite kusliga lugn. Visst märks det att man vill ha plattan nånstans i Porcupine-land men det finns en sak som saknas, nämligen starka melodier. Wilson kan ju lägga in otroligt melodiösa partier och roliga stick samtidigt som soundet är stenhårt. Här blir det mer utdraget. Dock måste jag erkänna att jag hajade till när det sista långa stycket kom; ”Real” på hela nitton minuter. Här lossnar allt plötsligt! Borta är 80-talshårdrockens riff och in träder en Beatles-influerad inledning med grymma stämmor och melodier. Sedan följer taktändringar och allt känns mer inspirerat. Mer typ Neil Morse kan man säga.

Totalt sett så njaa från mig. Dock vet jag att det finns många därute i stugorna som är mer inne på metalstuket än vad jag är. Antagligen kommer många av dem att gilla plattan skarpt. ( Å kanske idiotförklara mig, men det bjuder jag på.)

6,5 / 10

Dennis Jacobsson

©