GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

Neal Morse - Lifeline (Radiant Records)

1.Lifeline 13:27
2.Can´t find my way 4:20
3.Leviathan 6:05
4.Gods love won´t let you down 5:27
5.Children of the chosen 4:57
6.Many roads 28:43
7.Fly high 6:30

 

Ända sedan Neal Morse lämnade sitt Spock´s Beard för ett par år sedan, och på allvar började jobba som soloartist, har denne ytterst kreative man öst ur sig högkvalitativa produkter, både som rena studioalster men även som ett flertal cd/dvd-dokumentationer, av hans verk framförda live.

Efter att Morse blev frälst och började verka i guds anda, har hans musikaliska kreationer varit av konceptkaraktär, där storyn ofta har handlat om hans tidigare liv, frälsning och framförallt nyfunna relation till gud. Denna gång är dock för första gången sedan separationen, temat ett annat, enligt skivbolaget, med helt fristående kompositioner både vad gäller text och musik. Ändå lyser den ”röda tråden” igenom kristallklart, nämligen det kristna budskapet och för första gången sedan Morse började ägna sig åt dylika företeelser börjar jag känna av en ”religiös fanatism” i hans texter som ibland känns lite tröttsam och emellanåt liknar det ”väckelsemöte” lång väg. Trots att jag själv inte är troende har jag aldrig tidigare stört mig på hans så tydliga religiösa textbudskap, utan har kunnat ta till mig innebörden av hans personliga berättelser på ett, för mig engagerande sätt, men nu känns det som om det räcker för ett långt tag framåt. Musikaliskt är det dock lika lysande som tidigare med en musikalisk mångfald av stora mått, där hans återvändande musikerkollegor Mike Portnoy (trummor), och Randy George (bas), som vanligt gör sitt yttersta för att bidra till en slutprodukt av hög klass.

 

Titelspåret ”Lifeline” startar lugnt och finstämt men övergår ganska så snart i klassiskt progressivt Morse-stök av hög intressefaktor. Herrar Morse, Portnoy och George ger järnet och briljerar på ett fantastiskt sätt, och ett par minuter in i låten blir det musikalisk nedvarvning igen. När så den bärande melodin kommer igång på allvar känner vi igen Neal när han är på sitt allra bästa skaparhumör med ett härligt sväng och driv, samtidigt som det är både melodiöst och vackert. Låtstruktur och framförande påminner mycket om hur Spock´s Beard lät vid tiden då ”Day for night” och ”V” släpptes. En låt som garanterat kommer att finnas med i framtida setlistor långt framöver, och som antagligen kommer att räknas som en stor framtida Morse-klassiker.

”Can´t find my way home” är en ganska lugn och finstämd låt som även den visar upp Neal Morse i högform, om än på ett helt annat sätt. Här handlar det först och främst om melodi och känsla, och det kristna budskapet framförs här på ett ”lagom” passionerat vis, så att det aldrig går till överdrift. Morse är en mästare på att komponera ganska enkla musikaliska grundstrukturer som han bygger vidare på och som i all sin enkelhet ändå ger lyssnaren ett stort mått av musikalisk lycka. Denna låt blev ganska omgående en av mina favoriter och har så förblivit.

”Leviathan” inleds riktigt stökigt med ganska hårda gitarrer som svaras upp av funkiga blåsarrangemang. En klart annorlunda låt ur Morse-perspektiv, men som ändå har en given plats på plattan. Låten byter karaktär vid flera tillfällen och de stökiga partierna varvas också med lite lugnare finstämda avsnitt. Huvudkänslan är dock stök, progressivitet och musikalisk teknikalitet.

”Gods love won´t let you down” gör Morse återigen en lugn och känslosam resa där han bevisar vilken skicklig låtskrivare han är. Tyvärr är denna låt, som titeln så tydligt påvisar det första riktiga beviset på Morses religiösa övertygelse, där jag faktiskt tycker att han tar i på tok för mycket och det blir fanatism av hela låten. Synd på en annars ypperligt enkel och i övrigt riktigt bra låt.

”Children of the chosen” fortsätter i samma lite lågmälda stil, där melodi och känsla är klart godkända men det religiösa mässandet bara fortsätter och fortsätter. Även på denna låt är det enkelhet med snygga arrangemang som gäller, och en nylonsträngad flamencogitarr sätter en sydländsk prägel på låten. Trots detta är låten ett av plattans svagaste spår enligt min mening, men på inget sätt uselt utan bara lite lagom ointressant.

Mer intressant blir det i mastodontlåten ”Many roads” där vi under knappa halvtimmen får oss en gigantisk progressiv resa till livs, där inga teman, låtstrukturer eller känslolägen lämnas outforskade. Progressivt tekniskt skickligt framfört av dessa supermusiker, varvat med lugnare avsnitt där Morse många känslouttryck kommer till sin rätt och som lyssnare bjuds man på ljudpalett av ytterst hög intressefaktor. Får självklart även den, tillsammans med ”Lifeline”, räknas som ett av de spår från plattan som kommer att sätta de djupaste avtrycken i den digra Morse-katalogen.

Avslutande ”Fly high” ger lyssnaren en vacker Morse-lektion i hur en riktigt bra och snygg låt skulle kunna låta. Känslosamt, vackert och inlevelsefullt försöker Neal att förmedla sina innersta känslor, och jag rycks faktiskt med i den otroligt stämningsfulla låten. Även här är det kristna budskapet mycket tydligt, men här övergår det aldrig i väckelsemötekänsla. Mitt i den musikaliska känslostormen bränner Morse av ett gitarrsolo som är både tekniskt brilliant och samtidigt känsligt framfört. En klart värdig avslutningslåt på en Morseplatta.

 

Som helhet håller ”Lifeline”, en förbluffande hög musikalisk kvalitet, vilket man som inbiten Morse-fantast faktiskt förväntar sig, och som vanligt blir man inte besviken. Tycker ändå att jag börjar bli rejält mätt på det kristna budskap som Morse hela tiden försöker få fram i sina texter, och jag tycker att det vore ytterst synd om intresset för Morse som musiker/artist skulle avta på grund av att han numera enbart verkar ge uttryck för sin religiösa övertygelse. Nu känner jag att han måste gå vidare i livet och utforska nya textmässiga områden, för att han även i framtiden kunna intressera mig för sina kommande alster.

 

www.nealmorse.com

www.myspace.com/nealmorse

 

Musikaliskt intressefaktor = 9

Textmässig intressefaktor = 3

6 / 10

 

Staffan Vässmar

 

 

 

 

 

 

   

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©