Beggar
Coming Down
Hope To See Another Day
Bonus Audio:
What They Want (Is My Life)
Unfaithful

Efter bara två fullängdare tar Polska Believe steget ut och släpper en live-DVD. I sitt hemland är den här typen av välspelad neoprogressiv symfonirock stor och utomlands går det ganska bra för kollegorna i Riverside. Det gjorde det även för Collage som Believe har sina rötter i vilket i sin tur talar för att det är välspelat, proffsigt och mycket bra men tyvärr även småtråkigt vilket det ofta tenderar att bli när så här duktiga musiker strålar samman.

DVD:n är inspelad i Wyspianskiteatern i Katowice den 19:e november förra året som är lite av ett Polskt eldorado att få spela på. Det märks att bandet känner sig hemma men varför inte ta ut svängarna mer?   Varför denna monotoni där i princip samtliga låtar har samma midtempo?   Det gör att man ganska snart tröttnar som dessvärre förstärks av Tomek Rózyckis väldigt monotona stämma. Här hade det behövs en berättare typ Tomi Joutsen (Amorphis), A. A. Memtheanga (Primordial), Damian Wilson (Threshold & ex Landmarq) eller varför inte Stefan Zell (Wolverine), då hade det blivit intressant. Nu går det mesta på tomgång vilket är synd för bandet kan så mycket mer.

Samtliga låtar utom ”Memories” kommer från första plattan, ”Hope to see another day” (Galileo Records 2006) vilket känns snålt för nog kunde hälften ha varit från årets ”Yesterday is a friend” som i mitt tycke är några steg framåt. Tyvärr får Tomek Rózycki ”Memories” att låta sämre live och om det beror på olika mixningar eller pålägg vet jag inte. Det jag vet är att det här är en ytterst välspelad konsert som tyvärr är på tok för tråkig för att lyckas engagera mig och bonusmaterialet som bara är ett stycke text och ett antal stillbilder glömmer vi för det är något enbart för de mest inbitna fansen, själv stänger jag av!

4/10