GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

RPWL - The RPWL Experience (InsideOut Music/Border Music)

1. Silenced
2. Breathe In, Breathe Out
3. Where Can I Go?
4. Masters Of War
5. This Is Not A Prog Song
6. I Watch Myself Sleeping
7. Stranger
8. Talk To The River
9. Choose What You Want To Look At
10. Turn Back The Clock

 

Tyska RPWL släpper sitt sjätte album på åtta år, “The RPWL experience”, 3 mars och tar, enligt pressreleasen, nya grepp efter att ha fulländat sina ideal på senaste albumet ”World through my eyes” 2005. Jag köpte själv deras andra cd ”Trying to kiss the sun” redan 2002 och har haft många trivsamma stunder med den. Det var därför med spänd förväntan jag tog mig an den nya plattan.

RPWL har haft ett rykte om sig som Pink Floyd-kloner, vilket av bandet säkert upplevts som en belastning; ”We are a german band who try to play the music of Pink Floyd” som de ironiskt sjunger i  ”This is not a prog song”. Visst finns en estetik i bandets klangvärld och låtbyggen som har tydliga PF-referenser, men jag tycker RPWL:s musikaliska universum har många fler dimensioner.

”The RPWL exerience” radar upp en räcka charmiga låtar med en mångfald av musikaliska associationer. Den nästan 10 minuter långa ”Silenced” inleder och den låter just mycket klassiskt RPWL. Snygga melodier, ett lite tyngre riff, behagligt halvtempo, Yogi Langs melankoliska stämma. Det är ganska lättillgänglig, melodisk prog med rena linjer och behaglig ljudbild. Halvvägs in i låten väcker bandet mig med ett ganska vasst keyboardsolo och några desperat skräniga talade textrader. Hmm..här kommer tydligen de nya greppen. Några snygga instrumentalpartier tar vid och leder låten mot en kraftfull avslutning. En bra start!

Så kommer Breath in, breath out och, hoppsan, här kommer en låt som Coldplay skulle bjudit bra för, eller som Steven Wilson skulle vilja trycka in på sitt nästa album med Blackfield . Melankolisk pop med progressiva vibrationer. Jag småler och njuter.

Men vad händer nu? ”Where can I go” släpar sig igång med ett klingande 7-ackord och jag tror George Harrisson återuppstått. Starka Beatlesvibbar i versen och en refräng som lyfter. Kul. Tyvärr mixas en amerikansk tv-predikant in och hans hysteriska predikande – en tacksam sak att häckla i en samhällstillvänd text – vävs in i låtens ganska intetsägande avslutning. Synd på en så rar ärta.

Nästa låt är en cover på Dylan-låten ”Masters of war”, en stark anti-krigs sång, som i RPWL:s tappning doftar mycket Roger Waters och Pink Floyd. Det är kraftfullt, vackert och övertygande. På denna tunga pjäs följer plattans roligaste låt, ”This is not a prog song” – en snyggt gjord, rak popdänga med härligt vass text som är en krokig vänster mot bandets belackare inom ”förståsigpå”-kåren – alltså vi recensenter och andra tyckare i musikbranschen.

Långsam, melankolisk och tung med svävande sång trycker sedan ”Watch myself” igång. Emo-prog kanske är en bra benämning. Återigen dyker såväl Coldplay som Blackfield upp i mitt referensregister.

När därefter Karlheinz Wallners akustiska gitarr och Yogis sång ensamma inleder ”Stranger” förändras plattans sound och ger helt plötsligt en ny närvaro och ett personligt tilltal. En skön kontrast till ”The wall of sound” som kännetecknat flera av de tidigare spåren på skivan. Stillhet och skörhet. Så strömmar skrämmande ljud in i bilden och låten ändrar karaktär, men återvänder, fast nu mer som rock än visa. Jag tycker om det.

RPWL vill något även med sina texter, som överlag håller hög klass. Musiken är en förstärkning av budskapet, säger de själva. Nästa låt ”Choose what You want to look at” exemplifierar detta väl. Kritiken mot det kommersiella och självbespeglande samhället är aggressiv och skarp – liksom musiken. Jag skulle dock hellre nöjt mig med att läsa texten, för musikaliskt är detta plattans bottennapp.

RPWL rätar dock upp skutan på plattans sista låt, en melodisk och kraftfull ballad som låter, ja kanske lite Pendragon, men mest RPWL.  Och det låter bra.

Sammantaget tycker jag ”The RPWL experience” bjuder på en rik kompott av melodisk prog med popkänsla. Det är lättlyssnat utan att vara banalt och jag faller lätt för Pink Floyd och Beatlesdoftande praliner i snygg förpackning.

www.rpwl.de/

www.myspace.com/rpwl

 

Betyg 7/10             

Hans-Åke Höber

 

 

Efter att ha gett ut tre suveräna CD ("God has failed" 2000, "Trying to kiss
the sun" 2002 och "World through my eyes" 2005) var mina förväntningar
mycket höga inför RPWLs nästa fullvärdiga skivsläpp. Förra året släpptes
visserligen även CDn "9" men den var en mix mellan livemusik och 4 rätt
svaga (med ett undantag) studioinspelade spår. Skulle förväntningarna på en
helt ny studio CD nu infrias?

Först skall sägas att RPWL en gång började som ett typiskt Pink Floyd
tribute band (vilket det finns mängder av, bl a svenska P-Floyd). Som sådant
skall sägas att bandet blev mycket lyckat, kanske främst pga. den otroliga
likheten i sångaren Yogi Langs röst i jämförelse med David Gilmours röst.
Dessutom är gitarristen Kalle Wallner oerhört skicklig på att efterapa den
typiska ganska avmätta och släpande gitarrstilen (återigen av David Gilmour)
hos Pink Floyd. Men så hände något fantastiskt; gruppen lämnade kopiatorn
och började producera musik med tydliga Pink Floyd influenser men på ett
helt eget sätt och även med en massa influenser från annat håll (t ex
Genesis, Yes och Porcupine Tree). Jag blev helt fast och vill hävda att RPWL
med de tre ovan nämnda plattorna har producerat musik som i många stycken överglänser vad som deras ursprungliga inspirationskälla gjorde (f'låt, Floydare!).

Det är aldrig bra att ha alltför höga förväntningar. Det är alltför
uppenbart att ett band inte ständigt kan hålla samma höga klass. Så är det
också i detta fallet. Men för den skull är den nya CDn inte en dålig CD.
Verkligen inte. Men den är klart annorlunda mot de tidigare verken. Här
finns mer experimentlusta och tidvis en lite mer avslappnad inställning till
musiken som visar sig i en viss avsaknad av tidigare mer bombastiska och
storslagna låtar (på både gott och ont). Kanske är det gitarristen Kalle
Wallner som visat vägen genom sin utmärkta soloplatta Blind Ego "Mirror"
förra året. En återgång till lite mer rak Rock'n'Roll där spelglädjen är det
viktiga och inte arrangemangen. I den meningen är det en mer allsidig och
bred repertoar som RPWL visar på den nya plattan. Så för den riktigt
trångsynte symfonirockaren kanske det blev en besvikelse men för den med
lite bredare smak kanske det rent av är det omvända.

Första spåret på CDn ("Silenced") är ett bra exempel på RPWL's delvis nya
stil och personligen tycker jag detta spår faktiskt är snudd på det bästa på
plattan. En lång låt (nästan 10 minuter) och med mycket varierat innehåll,
det uppskattar jag. Börjar som en rätt rak rocklåt men övergår efterhand i lite
mer i den tidigare mer typiska RPWL stil. Den senare mer instrumentala delen
är grym med en suggestiv basgång i bakgrunden och där Kalle Wallners gitarr
och Yogi Langs keyboard duellerar snyggt med varandra. Stundtals gåshud!
RPWL i sitt esse! Bandet verkar också ha lagt lite mer vikt vid "vettiga"
texter på låtarna. Även här är öppningsspåret ett bra exempel. Låten är rätt
så politisk och kritiserar hur vi idag bekämpar ondska med mer ondska i
världen och hur vi bara skapar hat och hämndlystnad hos den unga
generationen i den "terroriststämplade" världen. På så sätt överger vi och
tystar (med hänsyftning till titeln på låten) den unga generationen i tredje
världen. Utan att gå in mer på detaljer så förstår man ju vad som ligger
bakom här efter de senaste årens politiska händelser i världen.
Man kan tycka vad man vill om försöket att skriva politiska texter i
Prog/Artrock-världen men jag tycker ändå det är bättre än att ständigt sväva
ut i "fantasy". Trots att man kanske balanserar på gränsen till det naiva
ibland. Men alla kan ju inte vara som Peter Gabriel och hans "Wallflower"
från "Security"-LPn 1982 som ju blev rena "nationalsången" för Amnesty
International).
Ett annat lite politiskt spår är "Stranger" där man blandar tivoliljud med
kulsprutor och anfallande flygplan. Lite utstuderat och först lite tråkigt,
men på slutet kommer sen ett makalöst keyboardsolo med klara influenser från
Manfred Mann.

Många av de övriga spåren på plattan är sedan av väldigt skiftande kvalitet.
Jag upplever flera gånger under genomlyssningarna att vissa av spåren låter
väl intetsägande och "mainstream" men just efter att ha konstaterat det
kommer så plötsligt ett nytt kast och något läckert solo (gitarr eller
keyboard) eller sångparti. På så sätt är det svårt att generellt betygsätta
dessa spår. I vilket fall finns det tillräckligt med intressant på plattan
för att hålla intresset igång för många ytterligare lyssningar och det är ju
väldigt positivt.

Det finns dock ett spår som avviker mer än de andra och det har den rätt
roliga titeln "This is not a prog song" (!). En rätt trivial och simpel sak
där inte musiken är direkt inspirerande men texten är klart rolig. Som
Prog/Art-rockare får man sannerligen stå ut med mycket kritik från diverse
besservissers (inte minst reviewers i allmän- och kvällspress) och texten
handlar (inbillar jag i alla fall mig) om just detta. D v s, i texten
uttalar sig en sådan besservisser med bitande skarp kritik mot ett band som
inte ens har ett vettigt namn (RPWL - format av bandets originalmedlemmars
initialer!) och vars musik i bästa fall duger som bakgrundsmusik! Jag antar
att bandet på detta ironiska sätt vill ge igen för vad de nog anser som rätt
grundlös och helt vettlös kritik av deras musik från vissa håll. Bravo! På
dom bara!

Förutom första spåret finns det ytterligare några mycket starka spår på
plattan men då av det lite lugnare slaget. Jag är väldigt svag för de
melankoliska balladerna som ibland levereras av RPWL och här har vi en
särskilt grym sådan, spåret "River". Otroligt fin! Samspelet mellan Yogi's
suveräna sång och det fina gitarrspelet är suveränt. Tyvärr (får jag säga)
har även denna ballad fått känna av experimentlustan men i en negativ
riktning. Låten bryts oförklarligt av ett improviserat parti i mitten som
helt förstör den stämning som byggs upp. Allt rättas till i slutet men det
känns ändå rätt onödigt.
Ett annat suveränt spår är den helt otroliga versionen av Bob Dylans
"Masters of War". Jag är helt förbluffad hur man kan förvandla denna låt
till en så stämningsfull och skön låt i Pink Floyd anda! Kopplingen mellan
Pink Floyd och Dylan är ju helt sanslös. Men det funkar. Ett mästerverk!
Ytterligare ett fint spår är det allra sista, "Turn back the clock", med
mycket stämningsfull sång och "Mellotron-atmosfär".

Om jag då till slut skall ge ett slutomdöme så får det nog bli väl godkänt
(betyg = 8). Vad som drar ner är den i mitt tycke lite väl extrema
experimentlustan som går ut över en del låtar samt kanske en ibland väl loj
inställning där man kanske bara lutar sig tillbaka till det patenterade
Floyd-soundet. Dessutom saknar jag kanske något av de tidigare mäktiga
episka verken som brukar finnas med. Faktum är att jag nog tycker det var
fel av RPWL att placera spåret "Another day" på den tidigare plattan "9" som
ju bara gavs ut i en mycket begränsad upplaga. Denna låt har blivit en
riktig favorit hos mig och den borde definitivt ha varit med här. Nåväl, det
som ändå räddar plattan är framförallt första spåret "Silenced" och de lugna
"River" och "Masters of War". Dessutom finns det lite här och var väldigt
fina partier även i resterande låtar. Och till sist - ett särskilt plus för
Yogi Langs sång och jag måste också säga att jag älskar det Mellotron-sound
som RPWL kryddar sina plattor med. Inget annat band får en så fyllig och
djup klang när de använder Mellotronen (här ligger exempelvis The Flower
Kings rejält i lä).

www.rpwl.de/

www.myspace.com/rpwl

 

8/10

 

Karl-Göran Karlsson

 

 

 

 

 

       

   

   
   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©