GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

Caamora – She (Metal Mind Productions/Border Music)

Act 1: 
1. Overture 
Scene 1: 
2. The Storm 
3. The Veil 
4. Covenant of Faith 
5. Rescue 
Scene 2: 
6. The Cave 
7. The Bonding 
8. Ambush 
Scene 3: 
9. Judgement 
10. History 
Scene 4: 
11. Confrontation 
12. Vigil 
Scene 5: 
13. Shadows 

Act 2: 
Scene 1: 
1. Fire Dance 
Scene 2: 
2. Cursed 
3. Closer 
4. Disbelief 
5. Murder 
6. Eleventh Hour 
Scene 3: 
7. Resting Place 
8. Sands of Time 
Scene 4: 
9. Embrace 
10. The Night Before 
Scene 5: 
11. Fire of Life 

 

Clive Nolan är givetvis mest känd som keyboardist hos neo-proggarna Arena och Pendragon. Men han har gett ut skivor med ytterligare ett halvt dussin projekt varav rock-opera konstellationen Caamora är det senaste. I sin strävan efter att skapa ett operaverk värt namnet har Nolan inte väjt för någonting, allra minst arbete. Tre år har det tagit att färdigställa och resultatet är imponerande.

De musikaliska arrangemangen är på sant Nolan-manér oerhört genomarbetade. Med orkestreringar och inslag av stråkar och blås blir ljudbilden mycket färggrann och luftig.    Rockkompet är omsorgsfullt inmixat i bakgrunden och i händerna på en så skicklig kapellmästare som Nolan blir ”She” ett drama fullt av kärlek och längtan, tron på evigt liv och ödet, samt därtill även svartsjuka och ond bråd död. Men det är de svindlande sång- och körarrangemangen som på allvar lyfter denna ambitiösa skapelse. Huvudrollsinnehavaren, polskan Agnieszka Swita, är inget annat än ett fynd. Hon äger röstresurser som omfattar smärta, styrka och spröd sårbarhet presenterat med ett teatralt uttryck. Undrar om inte Kate Bush slutligen fått sin like? Men det är inte nog med det. Christina Booth, till vardags i Magenta, axlar rollen som Switas antagonist i operan och skänker med sin kraftfulla stämma liv och dramatik åt det rafflande librettot.

Om jag ska försöka mig på några musikaliska liknelser så blir ett Magnum med benäget stöd av klassiska instrument det närmaste jag kommer. Det är följaktligen både pompöst och stämningsfullt med sagolikt melodiösa sångslingor. Emellertid ligger de modiga två timmarnas speltid till last för helhetsupplevelsen. Det känns som om Caamora fyrar av sina mest spektakulära pjäser redan under den första akten; förmodligen Nolans ståtligaste inspelningar så här långt. Akt två förmår nämligen inte upprätthålla dynamiken från den första. Stämningen förtätas visserligen ju mer den avgörande finalen närmar sig, men likt ett åskväder som inte bryter ut matchar musikens puls inte riktigt nerven i vissa avgörande scener i librettot.

De båda sångerskorna är i besittning av en lyskraft som gör dem till denna operas stora primadonnor, och tillsammans med den alltigenom förträffliga första akten utgör de incitament nog för att köpa Caamoras ”She”. 

www.myspace.com/caamorauk

 

Betyg: 7/10

 

Jukka Paananen

 

 

 

 

 

       

   

   
   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©