14. Rock bottom
15. Into the now
16. Signs
17. Lil Suzie
18. Edison’s medicine.
Bonus: Guitars & Gear; Band Interviews; Sound Checks, Behind the Scenes, VIP & Fan Footage

Tesla excellerade i konsten jordnära, skitig men ändå melodiös rock´n´roll på sina fyra första studioskivor (1986-1994). Än idag är dessa angelägna så därför känns det också motiverat med en ordentlig livedokumentation av bandet. Här får vi dessutom sällskap av det bästa från comebacken ”Into the Now”(2004), UFO-covern ”Rock bottom” och, den vid inspelningen av denna dvd ännu ej släppta, ”Pvt. Ledbetter” från färska ”Forever More”.

Äntligen får jag väl tillägga. För det som funnits på marknaden i dvd-väg med bandet tidigare, är begränsat till videoversionen av den banbrytande ”Five Man Acoustical Band” och en samling av deras ”MTV-videor”(”Time´s Making Changes”). Vi får se en hel konsert från Minnesota, inspelad drygt tre månader innan de intog Festival Stage i Norje i somras, och med just den spelningen i stark åminnelse, känner jag igen mig väl i såväl låtval som utspel.

Teslas bluesiga, vemodiga melodier med ett sleazigt uttryck ger deras musik en stark genomslagskraft som de med stor beslutsamhet och spelskicklighet framför på denna dvd – se bara den akustiska gitarrduellen, vilken övergår i personliga favoriten ”Love song”. Däremot är deras framträdande begränsat till enbart det rudimentära – musiken. Jag hade gärna sett att de artikulerat sin fantastiska låtskatt med någon form av show, men de nöjer sig med att helt enkelt presentera två timmar av sitt bästa stoff. För detta är inget mindre än en med känsla vald ”best of” av detta, i mediala sammanhang, alltför lågt värderade band.

Konserten är dessutom fångad med fin känsla för det musikaliska flödet (med undantag för de korta intervjuer som finns insprängda här och där i konserten), och som bonus ingår bland annat en timslång dokumentation av bandets bestyr inför spelningen i fråga, samt tillgång till interaktivt material.