3. Slow Hand Of Death
4. Wendigo Pt. 1 (Quest For Fire)
5. These Are My Dress Clothes
6. Wendigo Pt. 2 (Cursed To Roam)
7. Medication
8. Quiet Earth

”Quiet earth” är Kanadensiska Bison B.C. andra platta och det är en ganska trevlig om än rätt omtumlande ny bekantskap. Musikaliskt har dom rötterna i stonerrocken men på ett väldigt eget sätt där det finns influenser av många olika stilar. Progmetal och doom dominerar men det hörs mycket utav mycket vilket gör det svårt att sätta någon mer exakt etikett på Bison B.C. Detta gör plattan intressant för det här är oerhört kompetent gjort och jag gillar deras förkärlek till långa ganska utdragna passager där herrar Dan And och James Gnarwell använder sina röster som extra instrument.

Visst kan dom sjunga men tyvärr ger inte promobladet ingen information vem som har vilken röst vilket är synd. Båda rösterna är bra men visst gillar jag den talande, ofta desperat skrikande rösten som har ett enormt register bäst. Jag gillar även båda herrarnas sätt att spela gitarr på och det är väldigt häftigt när dom spelar exakt likadant. Det förstärker ljudbilden som rätt som det är bryts av, av ett solo som sticker iväg. I ”Wendigo Pt. 1” och ”Pt 2” blir det hela till någon form av manglande stonerprogmetal och i ”These are my dress clothes” som ligger mellan låtarna får vi en dos tämligen traditionell stonerrock. Helt säkert är detta en medveten placering av låten bara för att förvilla men samtidigt är det otroligt raffinerat gjort. I titellåten som avslutar plattan får vi en dos doomprog som väl visar på bandets oförutsättbarhet vilket gör plattan än mer intressant och tråkig blir den aldrig.

Det här en platta som växer och jag tycker ganska bra om ”Quiet earth” även om stonerrock inte riktigt är min grej. Jag kommer helt säkert att lyssna på den ibland och vill man ha något nytt som är oförutsägbart rekommenderas den varmt. Vi får åtta låtar serverade av dessa fyra herrar från Vancouver som väl förtjänar att bli lyssnade på.

6/10