4. Tightly wound
5. The sorry state
6. My bleeding hand
7. Different world
8. And so say all of you
9. Too much to lose

Engelska Pineapple Thief är ett band skapat och lett av Bruce Soord. Efter att han först spelat i bandet Vulgar Unicorn släppte Bruce den första Pineapple Thief plattan ”Abducting the unicorn” 1999. Plattan fick bra kritik men inget större genomslag kommersiellt. Men en liten och entusiastisk skara fans fick honom att fortsätta och fram till idag så har faktiskt hela 7 plattor släppts med en del ändringar i bandsammansättningen under tiden.

Skall man beskriva bandets musikstil så nämns ofta Radiohead men jag vill nog hävda att det framförallt är tidiga Porcupine Tree som man tänker på när man lyssnar. Särskilt som sångarens röst och sångsätt påminner så otroligt om Steven Wilsons. I en intervju framhärdar Bruce at Porcupine Tree inte alls varit någon förebild eller inspirationskälla och att han knappt ens hört på gruppen. Om det tror jag vad jag vill (d v s jag tror han mörkar). Det finns så uppenbara kopplingar med PT (se där – till och med initialerna är ju samma!) att det helt enkelt är omöjligt att tro på denna förnekelse. Exempelvis har nyligen en video med låten ”Shoot first” (låt nummer två på ”Tightly unwound”) spelats in av Lasse Hoile som ju har ett tätt samarbete med Porcupine Tree och andra band (t ex Opeth, Blackfield och Dream Theater) med musikvideoproduktioner. Förresten, musikvideoproducenten och artisten Lasse Hoile och Steven Wilson kommer ju att uppträda tillsammans på nästa Melloboat-evenemang senare i april 2009 så visst finns det klara kopplingar. Som om inte detta vore nog så är denna platta inspelat på KScope Records som är kopplat till Porcupine Trees Snapper Music. Så Bruce måste nog vara både döv och blind för att kunna undgå någon sorts samröre med Steven Wilson och Porcupine Tree.

Nåväl, åter till den nya plattan. Eller snarare till frågan: Är det en fördel att spela i en stil som så mycket påminner om Porcupine Tree? Varför sikta mot något till synes ouppnåeligt? Jo, förvånansvärt nog funkar det. Det låter tidvis riktigt bra, till och med. Efter den lite smöriga och balladlika inledningen i låten ”My debt to you” så tar sedan bra mycket rockigare och häftigare tongångar vid i den fina ”Shoot first”. Fin sång och riviga gitarrer. Förstår att denna låt valts som en singel och videolåt. Efter denna låt följer kanske en bunt lite mindre intressanta låtar för att sedan sluta i en fenomenal stil med tre riktiga klassiska långa progrock-låtar. Här måste jag lyfta fram låt nummer 7 ”Different world” som är en nästan 11 minuter lång juvel på plattan. Massor med smäktande Mellotron-tongångar, fin sång och läckra arrangemang. Det är nästan att jag skulle vilja utnämna låten till huvudkandidat till titeln 2008 års bästa klassiska progrocklåt! En stor personlig favorit på plattan. Den fint sjungna melodislingan med låtiteltexten snurrade i huvudet på mig i ett antal dagar efteråt. Efter denna låt följer sen först den Mellotron-melankoliska ”…and so say all of you” som också smakar mumma för den sentimentale progrockaren. Till sist följer sen den mer instrumentalt experimenterande ”Too much to lose” som är hela 15 minuter lång. Återigen märks väldigt mycket inspiration från Porcupine Tree.

Bruce Soord har i intervjuer nämnt sin fascination för Mellotron-soundet och man förstår det när man hör musiken på plattan. Rätt så sparsamt med Mellotron men när det kommer är det ett fläskigt och mäktigt ljud som förstärker intrycket. Precis som det skall vara i min mening. Fast Bruce medger att bandet inte själva har en äkta Mellotron utan att det är en samplad Mellotron (keyboard betecknat GForce M-tron) som man använder. Så gör uppenbarligen de flesta progrockband numera (inklusive exempelvis the Flower Kings).

Slutomdömet blir mycket gott och jag ger plattan betyget 8 av 10. En riktigt positiv överraskning och för alla som liksom jag gillar Porcupine Tree stilen från plattor som ”Stupid dream”, ”Signify” och ”Sky moves sideways” finns det mycket att hämta från Pineapple Thief. Skall själv genast börja botanisera i tidigare produktioner från bandet.

8/10