South Side Of The Sky  9:24

Sun Song  9:33

Life By Light  7:29

Ember Without Name  16:33

Into Thin Air  19:14

Rest  6:30

Det symfonirock-band från 70-talet som verkar ha slagit bäst i USA är Yes, ett band som också stolt brukade berätta om sina olika ”awards” från USA på skivkonvoluten. En följd av detta är att det också bildades flera band i USA som hade Yes som sin huvudsakliga inspirationskälla. Ett av dessa band är Glass Hammer som har sin kärna i multi-instrumentalisterna Steve Babb och Fred Schendel. Efter bildandet 1992 har bandet gett ut i det närmaste ett tiotal plattor och förra året kom då ”Culture of ascent”. Att notera är också att konstnären Roger Dean, som låg bakom mycket av den visuella Yes-känslan genom alla fantastiska omslag till Yes vinylplattor, även har designat Glass Hammers logotyp och även en del av deras tidigare CD-omslag (bland annat omslaget till närmast föregående och faktiskt utmärkta dubbel-CD ”The inconsolable secret”). Deras nya CD kan sägas vara lite speciell med tanke på bandets historik och inspirationskälla eftersom man lyckats få Yes-sångaren Jon Anderson att både skriva musik och medverka som sångare. Det borde båda gott, kan det tyckas.

Plattan börjar bra (faktiskt nästan omedelbart hör man Jon Andersons karakteristiska sångröst i några korta fraser) i låten ”South side of the sky”. Fin sång av vokalissan Susie Bogdanowicz och fina stämningsfulla arrangemang med rätt bra rytmpartier insprängda. Sen fortsätter det i nästan samma stil med ett ”catchigt” instrumentalt intro på på nästa låt ”Sun song”. Men så går allt överstyr oförklarligt. Ett sångparti inleds med ett rätt tveksamt samspel med det instrumentala. Jag vet inte vad det är men det låter taffligt och (tyvärr måste jag säga) rätt amatörmässigt. Rätt överraskande då tidigare produktioner med gruppen varit tämligen perfektionistiska. Sen avslutas låten med några rätt så gräsliga gitarr- violin- och keyboardsolon. Jag kan inte säga att jag är särskilt imponerad av gruppens gitarrist David Wallimann.

Efter detta kommer sedan dock CDns bästa låt; ”Life by light”. Arrangemangen är nu plötsligt tillbaka i hög klass och harmonierna avlöser varandra. Det blir bra inte minst på grund av alla bakgrundsinsatser från Jon Andersons superba röst. Det är väldigt mycket Yes-känsla plötsligt, både p g a Jon Andersons insats och de fantastiska pirutterna med kyrkorgel med klar inspiration från Rick Wakeman.

Hurra, tänker jag. Back on track!

Men nej, sen kommer ytterligare tre rätt så oinspirerade spår som inte alls griper tag i en. Tillbaka kommer känslan av att man faktiskt inte har så mycket idéer kvar. Näst sista låten ”Into thin air” höjer sig väl lite med en fin melodislinga och sång och känsligt pianospel. Men trots detta har jag svårt att känna annat än besvikelse när jag skall totalsummera plattan. Det här var ett klart steg tillbaka sen den tidigare fina ”The inconsolable secret”.

Så, tyvärr. Mitt slutbetyg blir bleka 5 av 10. Knappt godkänt alltså. Jag börjar undra över bandets framtid faktiskt. Men kanske kan det komma en uppryckning igen i stil med Marillion som ju har genomgått en fantastisk utveckling genom åren. Jag får väl hoppas på det.

5/10

©