7. Wings of fire
8. Dreaming of you
9. Destiny
10. I'll be waiting
11. Face the truth
12. Pretend you're laughin' (bonus track)

AOR har aldrig varit min musik och den kommer troligtvis aldrig att bli det heller men för ganska många år sedan fick ”Virtual empire” (2002), bandets tredje platta av en god vän i USA. Det var Crystal Ball´s tredje fullängdare men det första på ett större (Nuclear Blast) bolag och jag älskade musiken som ljöd ut ur högtalarna. Vilket sväng och vilka melodier, jag bokstavligen spelade sönder plattan. Jag förstår att Amerikanarna gillar den här typen av AOR-boogie fylld med neoprog av yppersta världsklass och självklart trodde jag att Crystal Ball var från USA. Dröm om min förvåning när jag på deras hemsida läste att dom är Schweizare och idag det Schweiziska band som har sålt mest plattor i Nordamerika.

Nu är platta nummer sju här och bytet till AFM Records känns helt rätt eftersom dom satsar betydligt mer på den här musiken. Detta märks för här har man fått till det igen även om inte ”Hellvetia” och/eller ”Time walker” är dåliga på något sätt även om ”Hellvetia” är på tok för ojämn men det är en annan historia.

Här har man fått ihop det igen och Secrets har en helhet som dessa två mer eller mindre saknar samtidigt som ljudbilden och produktionen är avsevärt mycket bättre än på ”Virtual empire”. Mark Sweeney har blivit några år äldre vilket märks på hans röst som har åldrats på ett värdigt sätt som visar sig i en större tyngd och det låter mer distinkt. Marcel Sardella har en smått speciell och lite udda spelstil på sina trummor men främst är det Scott Leach´s gitarrer som lyfter Crystal Ball till oanade höjder.

Jag är oerhört betagen av gitarrernas harmonier där Hungi Berglas gör ett fantastiskt jobb på sin kompgitarr och det är lätt att glömma bort hur viktig kompgitarren är i den här typen av musik där harmonierna är A och O. Att man även behärskar att nyansera sig gör inte saken sämre samtidigt som det gör Crystal Ball till smått unika inom en musikform som styrs av tämligen strikta regler om man skall tro dom som styr. Tror man däremot på medlemmarna får man elva eller tolv låtar fyllda av spelglädje beroende på vilken utgåva man väljer. Min är den limiterade med tolv låtar fördelat på 53:06 minuter där inledande ”Moondance” anger tonen på plattan. ”Dreaming of you” are en underbar ballad men hela plattan är mycket, mycket bra men en väldigt hög lägstanivå vilket gör att det är på tiden att vi Svenskar upptäcker dessa Schweizare.

8/10

©