4. Stressed out
5. The dream of grass
6. Your Decision
7. Riptide
8. Settled by fear
10. Hope

Silent Border är ett fyra man starkt ungt neoprogressivt band från Säffle som med den här egenutgivna tiolåtars plattan presenterar sig för omvärlden. Själv hittade jag dom av en tillfällighet på Myspace och jag gillade det jag hörde vilket gjorde att jag kontaktade Jonas Nilsson. Han var intresserad av att skicka mig ett exemplar och trots att detta vanligtvis inte riktigt är min musik lutar jag mig tillbaka i soffan och njuter.

Jonas har en mycket behaglig röst som inte är jättestor men som väl harmoniserar till bandets lågmälda, smått retroaktiva neoprog men rötterna väl förankrade i Beatles och Pink Floyd. Ljudlandskapen svävar stilla fram på samma fascinerande sätt som Pink Floyds senare alster gör och tillsammans med Peter Sjöberg spelar Jonas även gitarr. På bas, sax och sång/bakgrundssång återfinns Anders Nordström och bakom trummorna hittar vi Sebastian Hidén som tillsammans bildar en stabilitet som är snudd på imponerande. Som låtskrivare är bandet väldigt färdigt med en väldigt hög lägstanivå och låtar som ”Island in a field”, ”Riptide”, Settled by fear och den helt mästerliga ”Stressed out” visar mer än väl att Silent Border redan är värdiga ett skivkontrakt.

Tyvärr gör studier på annan ort det lite svårt för bandet att komma ut och visa upp sig live för visst vore det roligt att höra hur låtarna fungerar på scen. Jag är oerhört betagen och kommer med spänning att fortsätta att följa bandets vidare eskapader för det här är inte bara en bra utan riktigt bra vilket gör att Hope rekommenderas å de varmaste. Den finns att köpa på bandets Myspace-sida eller hemsida.

7,5/10

©