5. Unveil The Truth
6. Shades Of Me
7. An Empty Soul
8. Scream In Silence
9. Never More
10. Dead End

Trots att de sex herrarna i Incrave är förhållandevis unga är ”Dead end” bandets andra platta. Debuten som återfinns på samma bolag går under namnet ”The escape” och kom förra året så här pratar vi om produktivt band som vill komma ut och visa upp sig. Musiken är kompetent vuxenprog med betoning på någon form av crossovervariant av neoprog och neopop med influenser av sydeuropeisk keyboardbaserad AOR detta trots att bandet har sina rötter i bandymetropolen Edsbyn. Jag gillar det här trots att det igentligen borde vara eller är för snällt för min smak men jag kan inte motstå Jonathan Stenbergs härliga klaviaturer och jag gillar Johan Falks ljusa, lite pojkaktiga stämma. Lite tänker jag på Tad Morose och Franska Karelia fast utan dom sistnämndas mångfaldighet. Dynamik däremot har Incrave i massor och herrar Jon Bålefalk och David Ohlsson kan det där med harmonier på gitarr.

På 43:10 minuter får vi tio låtar serverade som samtliga håller bra klass men nog skulle det kunna sticka ut lite mer för efter tag är det lätt att det blir lite långtråkigt och enahanda även om musiken aldrig är dålig. Snarare är den väl så intrikat med vackra partier och passager. När stämsången faller in som i ”An empty soul” blir det vackert för att i nästa låt, den oerhört kraftfulla ”Scream in silence” bli naken med fantastiska keyboards och jag väljer att inte plocka ut fler låtar för det är som helhet plattan gör sig bäst. Jag tänker osökt på gamla avsomnade Collage och nutida Believe, båda från Polen och med det föll pusselbiten på plats för det är Polsk neoprog musiken mest liknar.  Vill man ha något nytt som är ändå är snällt, vackert och riktigt bra rekommenderas en dos Incrave.

6,5/10

©