06. All for love
07. Summer rain
08. Lay down your love
09. A fool in love
10. Got what you need
11. 'Til the end of time

När Whitesnake efter sju sorger och åtta bedrövelser lanserade sin nystart med en självbetitlad skiva, ny logga, ny image och ett nytt sound 1987, kändes det, åtminstone musikaliskt, som ett alltför stort avsteg från den högt älskade bluesbaserade stil som de gradvis förfinat från och med debuten ”Trouble”(1978), och fulländade med ”Slide It In”(1984). Icke desto mindre blev ”1987”, som den snabbt döptes om till, en monumental försäljningsframgång och förärades i fjol en luxuös tjugoårsutgåva. I år fyller Whitesnake 30 och firar det med sitt tionde studioalbum, vilket i mina öron låter som den felande länken mellan dessa båda åttiotalsmilstolpar.

Med välkomna ekon från såväl Coverdale/Page-skivan som soloalbumet ”Into the Light”, ledsagar chefsreptilen lyssnaren genom en samling sånger som tar avstamp ur ett svängigt fundament av blåtoner. Kompet är pådrivande men känns aldrig forcerat; kontrasterna mellan gungande rytmer och dynamikskapande muskulösa attacker är synnerligen välbalanserade; och den vokala alfahannen Coverdale låter sig aldrig hämmas av ärrbildningen på stämbanden som stundom beskar ljudmattan på ”Slip of the Tongue” och ”Coverdale/Page”. Sångpresentationen tar istället ett mindre anspråksfullt och nygammalt uttryck. I ”All for love” sjunger han med en avspänd men ändå alert stil som för tankarna till Phil Lynott, och i balladerna ”Summer rain” och ”'Til the end of time” ger Coverdale till och med utrymme för de för honom karaktäristiska tunga inandningarna i ljudbilden. När låtarnas texturer så kräver är han likväl aldrig främmande för att blåsa på med den befallande stämman.

Mixen mellan den klassiska erans Whitesnake, komplett med slidegitarrer och det bluesiga svänget – det enda som egentligen fattas är en Hammond-orgel som värmer – och aggressiviteten från återuppståndelsen, gör detta till något så unikt som en skiva jag utan att tveka kan rekommendera för förstagångslyssnaren. Hur ofta händer det att ett veteranband lyckas skapa ett album så fullt av signifikanta element att det kan betraktas som ett perfekt dokument över bandets karriär, utan att det låter som att de går på i samma hjulspår eller att de skulle ha övergivit sin identitet till förmån för att vara inne?

All heder åt David Coverdale och det hungriga nya Whitesnake för att de lyckats återuppfinna sig själva med en fräsch ny giv som kommer att få nytillkomna fans att känna sig bekväma även med de nyutgivna albumen från bandets koltålder.

©