05 That Child
06 Flesh
07 Dreamlord
08 Southampton Railroad
09 Sonya In Search Of The Moon
10 Lighthouse Song, The

Efter att ha lyssnat och bedömt den fenomenala CDn “Tardigrade” från Simon Says fick jag ytterligare en ny och stark CD  från ProgRock Records i min hand; nu från den italienska gruppen Moongarden. Det här är också ett band med rötter i tidiga 90-talet och de har släppt tre tidigare CD med cirka 4 års mellanrum. Bandet har bytt medlemmar en del genom åren och nu är väl egentligen bara deras huvudsakliga låtskrivare Cristiano Roversi kvar.

Trots alla byten av medlemmar så fortsätter man att skriva och spela musik i samma stil vilken är inspirerad av i stort sett hela fältet av Prog- och Artrock. Faktiskt får jag säga att jag är rätt imponerad över hur mycket influenser från olika håll som man kan höra i musiken. Här finns allt från de klassiska 70-talsbanden till dagens neoprog. Därför är det inte lätt att sätta en stämpel på bandet (om man nu vill det). Jag nöjer mig med att konstatera att i detta band får nog de flesta sitt lystmäte. Allt är mycket välarrangerat och det låter bitvis mycket snyggt.

Låtarna är bitvis långa och som sagt mycket varierande. Skall jag dra några favoriter så är det i regel de långa låtarna ”My Darkside”, ”Solaris” och ”The Lighthouse song”. Den förstnämnda är inledningsspåret och är en klassisk progkomposition med mycket takt, lite melankolisk melodi och starka keyboardspartier. Den absoluta favoriten är kanske ”Solaris” som är inspirerad av Andrew Tarkovskys film byggd på science fictionromanen av Stanislav Lem. Det finns mycket science fiction känsla (eller filmkänsla) i musiken men det som framförallt är bra med denna komposition är det avslutande avspända partiet med ett fantastiskt långt gitarrsolo av ett snitt som inte ligger långt ifrån David Gilmour. Mycket njutbart!  Även den avslutande ”The Lighthouse song” är skön att lyssna till med mycket harmonier. Man kanske också skall nämna den helt instrumentala låten ”Sonya in search of the moon 4” som kanske är den låt som man skall lyssna på först för att förstå bandets höga kompentens inom Artrock-genren. Mycket taktkänsla av modernt snitt men också med underbara keyboardpartier av hög klass.

Något som också måste nämnas med denna CD är att vi har ett lysande gästspel av Andy Tillyson från The Tangent i spåret ”That Child”. Tillsammans med Simone Baldini Tosi sjunger han om pojken som hamnat snett i livet och vars mor får rådet att sätta honom under psykoanalys och annan hemsk behandling. En ganska ruskig text faktiskt. Men mycket känslosamt och övertygande.

Skall man säga något negativt om bandet och CDn så kan det kanske vara sånginsatsen av Simone Baldini Tosi. Jag vet inte vad det är men Italien producerar så många hesa och nasala sångare (t ex Zuccero, Eros Ramazotti, m fl.) och här har vi en till. Dessutom spricker rösten betänkligt ibland. Det här blir särskilt tydligt i den sista låten ”The Lighthouse Song” där allting lyfter till himmelska höjder när sångaren tillfälligt ersätts av en kvinnlig änglalik sångröst i ett parti.

Men, trots det sistnämnda, den här CDn har snurrat väldigt många varv i spelaren och jag gillar den fortfarande skarpt. Det måste bli högt betyg och jag sätter nästan full pott: 9 av 10!

9/10

©