5. Sevdah Metal Rhapsody
6. Stand And Fight
7. Endless Pain
8. Hora Martisorului (instrumental)
9. Land In The Dark
10. You

Uttrycket Sevdah metal betyder ganska ordagrant blues på Bosniska och nog märks det att Emir Hot är Bosnier för musiken har influenser från Bosnien och Balkan. Det betyder inte att det är dålig för det är det inte utan det är riktigt bra med stora inslag av modern neoprog och progmetal fördelat i lika doser som kryddas med en betydande dos Bosnisk folkmusik.

Nu har Emir tagit hjälp av John West på sång och Mike Terrana på trummor och sämre musiker kan man ju ha med sig. Tyvärr blir John West´s ganska breda Amerikanska lite patetisk i sammanhanget även om han på inget sätt sjunger illa men omgiven av en massa Bosniska musiker stämmer det inte. Jag hade hellre sett en inhemsk sångare vars Engelska uttal troligen vore sämre men det hade fungerat många gånger bättre. Som gitarrist är Emir lite lik Yngwie Malmsteen, Gus G och Mike Romero som i 11:53 minuter långa ”Sevdah metal rhapsody” duellerar mot ett dragspel vilket är otroligt häftigt.

Nu passar ordet häftigt bra in på den här plattan som absolut inte är förutsägbar för här händer det mest oväntade. Det gör plattan intressant och jag gillar inslagen av Balkanmusik. Det tar ett tag att vänja sig för det här är en helt ny form av progmetal som med tiden kommer att få sin plats inom mig och lyckas man tämja Mike Terranas trumonanier något mer till nästa platta kan det bli riktigt bra. Som debut får plattan godkänt och den växer för varje gång vilket ger den sitt betyg. Emir Hot är värd att upptäcka för i motsats till mycket annat som ges ut är detta helt okay.

5/10

©