3.Outlive The Hand
4.Sun's Delusion
5.Held In Hollows
6.Husks
7.Aspect
8.Countless Skies

Förra plattan ”The frail tide” som tillika var debuten för Be´Lakor var mästerlig och jag vet att jag gav den en tia så förväntningarna på ”Stone´s reach” var höga eller till och med skyhöga. Första frågan är därför om dom infriar förväntningarna och jodå, det gör dom men det här är mycket tyngre. Produktionen flerfalligt mycket bättre och två av herrarna har tagit enorma steg framåt. Jimmy Vanden Broeck har gått från att vara en bra trummis till en trummis av yppersta världsklass och George Kosmas röst har grovnat och mognat. Han påminner ibland om Mikael Åkerfeldt när han growlar men har en något ljusare ton som klart harmoniserar till bandets alltmer komplexa musik.

Inledande ”Venator” börjar där ”The frail tide” slutar i så där 20 sekunder innan den anger tonen som är signifikativ för Stone´s reach”. Låten är en enorm urladdning med otroliga sånginsatser och underbara gitarrer där keyboardharmonierna ligger ovanpå vilket gör det ljuvligt i all sin brutalitet. Jag njuter och jag tillåter mig förföras av Jimmys cymbalspel samtidigt som Shaun Sykes tillsammans med George lägger den ena gitarrslingan efter den andra. Det flyter fram och vi skall inte glömma John Richardsons basspel som absolut inte går av för hackor.

I ”Outlive the hand” serveras vi ett underbart piano signerat Steven Merry som tillsammans med bandets gitarrister serverar oss plattans enda instrumentala låt, ”Held in hollows”. Att få ihop en låt med akustiska tillsammans med keyboardharmonier i bakgrunden är enastående och det är så vackert att jag ryser samtidigt som jag njuter för att i ”Aspect” kastas in i marschtakt som snart övergår i ett dubbeltrampande inferno med udda baktakter vilket gör den till plattans bästa låt. Nu är detta en osedvanligt jämn platta med en oerhört hög lägstanivå som avslutas med ”Countless skies”. Med den har vi fått 59:28 minuter av modern progmetal från Melbourne.

Musikaliskt påminner Be´Lakor en hel del om dagens Opeth och vissa likheter när det gäller melodierna finns med dagens Amorphis, Dark The Suns och Primordial men utan inslag av folkmusik. Be´Lakor har gått och går sin egen väg vilket dom gör på enastående bra sätt. ”Stone´s reach” är fantastisk platta som i mitt tycke är en av årets bästa där det stora är hur den växer för varje gång man spelar den. Det är bara att hoppas att vi snart får se dom på våra breddgrader för live lär dom vara otroliga vilket jag mycket väl kan tro. Musiken är i alla fall otrolig så jag vill bara ha mer…

10/10