E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Airbag – Identity (Karisma Records/Sound Pollution)

 

Prelude
No Escape
Safe Like You
Steal My Soul
Feeling Less
Colours
How I Wanna Be
Sounds That I Hear

 

Airbag är ett femmannaband från Oslo bestående av Asle Tostrup (sång), Bjørn
Riis (gitarr, sång), Jørgen Hagen (keyboards), Anders Hovdan (basgitarr) och
Joachim Slikker (trummor). Bandet bildades 2005 och "Identity" är deras
första fullängdsplatta. De har dock redan lyckats göra sig stora på Internet
genom att släppa en del låtar på deras webbplats
(http://www.airbagsound.com/) där mer än 200000 nedladdningar har gjorts
enligt uppgift. Så förväntningarna på deras debutplatta kan nog sägas ha
varit hög.

Bandet skriver själva att de influerats av band som Pink Floyd, Porcupine
Tree, Talk Talk, Radiohead and A-Ha. Jag kan bara instämma att här finns
tydliga influenser, särskilt av den David Gilmour-baserade komponenten av
Pink Floyds musik. Skulle också kunna lägga till att jag även tycker mig
höra lite av Riverside- och Marillion-influenser här och där.

Plattan inleds faktiskt (måste jag säga) av ett helt underskönt stycke
("Prelude") som kanske rent av är höjdpunkten på hela plattan. Först
irriterades jag dock lite grand av det inledande klockljudet som kändes lite
onödigt. Jag menar, var det nödvändigt att så att säga kopiera samma koncept
som på de norska kollegorna Gazpachos senaste platta "Tick Tock"? Men efter
några genomlyssningar ändrade jag åsikt och insåg att klockorna faktiskt
hörde hemma även här. Låten är egentligen en väldigt enkel sak med enbart
några gitarrtoner som upprepas långsamt med en matta av keyboards och
klock-takten som understöd. Men låten genomsyras av en närmast andaktslik
stämning och det är omöjligt att inte gripas med efter några
genomlyssningar. Får erkänna att den enkla men närmast magiska gitarrslingan
har snurrat rätt länge i huvudet (nästan omöjlig att bli av med!).

Låt nummer två "No Escape" fortsätter sedan i typisk Floyd-Gilmour stil med
ett mäktigt gitarr- och keyboardsound och med mycket fin sång av Asle
Tostrup. Hans sång får mig att tänka på Riverside-sångaren Mariusz Duda.
Precis samma lite melankoliska känsla i rösten. Låten avslutas fint med lite
ekotrummor och allra sist lite havsljud och fågelsång.

Låt nummer tre "Safe like you" inleds med en långsam trumtakt som sedan
överlagras med stämningsfulla keyboards och gitarrpartier innan sången tar
vid av Asle. Det här är en riktigt skön mys- eller "feelgood"-låt som tål
att lyssnas på om och om igen. Ingen extravagans på trummorna eller på andra
instument men ändå ett gediget och högklassigt hantverk. På slutet kommer
sen några typiska David Gilmour-inspirerade gitarrsolon, återigen utan
tekniska ytterligheter men med massor av känsla.

Låt nummer fyra "Steal my soul" avviker till en början från det etablerade
soundet så här långt på skivan. Inledningen låter definitivt mycket mer som
Porcupine Tree och sångaren Asle Tostrup närmast kopierar Steven Wilsons
sångröst ett tag innan låten efterhand återgår till det typiska Pink Floyd
soundet. I slutet av låten bjuds på fin stämsång och allra sist får vi
återigen ett väldigt fint gitarrsolo med läckert orgelkomp i bakgrunden.
Mycket njutbart.

Låt fem "Feeling Less" är igen tillbaka i Porcupine Tree-spåret i en fin
ballad. Måste säga att jag verkligen gillar sångaren Asle Tostrup som har en
otrolig känsla i sången. Här är en verkligt fin refräng med en härlig
slutkläm med stämsång och fullt med harmonier. Låten avslutas med ett
härligt instrumentalt parti med både gitarr och klaviatur.

Låt sex "Colours" är en lite lugnare ballad med ett otroligt skönt sound
under refrängpartierna. Full av atmosfär och harmonier.

Låt sju "How I wanna be" är kanske min favoritlåt jämte inledningslåten. Den
inleds med en mystisk stämning och ett tal i bakgrunden av (tror jag) den
förre engelske premiärministern Tony Blair. Efter ett sångparti kommer sen
underbara gitarrtoner, fulla av harmonier. För att sedan följas och
efterhand varvas av mycket fin sång av Asle. Här har man också fått på ett
härligt trumsound som ytterligare förstärker låten. En riktig pärla!

Sista låten "Sounds that I hear" är även den en mycket stämningsfull ballad.
Återigen otroligt fin sång och här låter Asle istället som David Gilmour
själv.

För att sammanfatta plattan så måste jag säga att den innehåller åtta mycket
stämningsfulla låtar där ingen egentligen utmärker sig mer än den andra,
möjligen med undantag av inledningslåten och låt nummer sju. Det här är en
måste-platta för Floyd-fantasten, särskilt om du gillar David Gilmour. Men
bandet är självfallet bredare än så vilket jag också antytt när jag talat om
andra influenser. Plattan är i huvudsak en långsam rockplatta och med det
menar jag att musiken är väldigt stillsam men mycket stämningsfull. Inga
tuffa gitarrsolon, dubbelbaskaggar eller skriksång. Jag var nära att ge den
högsta betyg men jag gjorde inte det eftersom perfektionisten i mig för
detta hade krävt att en del falsktoner i bland annat gitarrsolona borde
städats bort. Dessutom kan man kanske befara att bandet så här långt har
tittat väl mycket på sina influenser och att det kanske skulle krävas lite
mer av egna idéer för att få full pott. Men det är utan tvekan en mycket bra
platta. Norge fortsätter att imponera när det gäller stämningsfull space-
och artrock. Bravo!

 

www.airbagsound.com

www.myspace.com/airbagsound



Betyg: 9 av 10

 

Karl-Göran Karlsson

 

 
 

 

 

  

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna