Tilt – Million Dollar Wound (Självfinansierad Ep)

1.No Superman
2.Long Gone
3.Gravity
4.Answers
5.Adore

När Forrest Gump fick en projektil i baken och blev hemskickad från Vietnam gjorde han det med diagnosen a million dollar wound – en skada som befriar soldaten från vidare tjänstgöring. Om basisten Steve Vantsis fick samma dom av Fish efter skivan ”13th Star” vågar jag inte sia om, men Vantsis har i alla fall varit pensionerad från musiken sedan dess (2008). Nu är han dock tillbaka med Tilt – en ny brittisk grupp bestående av honom själv, Dave Stewart (trummor), Robin Boult (gitarr) och Irvin Duguid (keyboards), musiker som tidigare spelat med artister som Fish, Camel och Stiltskin.

”Million Dollar Wound” är del ett i en serie mini album. Vad tanken med det upplägget är har jag inte kunnat läsa mig till någonstans, men efter att ha lyssnat på ep:n drar jag slutsatsen att Vantsis komponerat musik med olika infallsvinklar där låtens karaktär bestämmer vilken typ av sång som behövs. Det närmast ”grungiga” öppningsspåret, ”No Superman”, sjungs av Paul Dourley. Låten är den rockigaste och tyngsta i den här samlingen och Dourleys röst bidrar till att jag påminns om Tall Stories finfina ”Skyscraper”-album. Den nästan åtta minuter långa ”Answers”, även den med sång av Dourley, är en dramatisk, omsorgsfullt uppbyggd låt som varierar i intensitet.

Övriga spår är betydligt mer tillbakalutade och sjungs av Kaela Rowan respektive Holly Tomas. Rowan är countrysångerska och har en ljuvlig Ann Wilson-ekande stämma vilken gör ”Long gone” till en visa med en drömsk men ändå jordnära atmosfär. Kollegan Tomas, som sjunger på ”Gravity” och ”Adore”, ger vanligtvis ut soloskivor inom folkrock-facket. Hennes sång är snarlik Rowans fast mjukare, vänare och om möjligt ännu mera drömsk. Tomas båda bidrag drar mer åt det melankoliska hållet med Pink Floyds ”The great gig in the sky” som referens.

Det här är en trettio minuter lång debut som lovar mycket – redan efter ett par lyssningar har tankarna lösts upp av musiken. Vantsis kompositioner och arrangemang är lysande och det enda jag kan anmärka på är speltiden. Kom med del två i ep-serien snart! Vidare måste jag hylla den smakfulla produktionen. Det myllrar av gitarrslingor, såväl akustiska som elektriska, i den mjuka ljudbilden, men inte en ton känns överflödig. Gillar du band som Mostly Autumn är Tilt ett måste!