Christina Booth (Magenta)
Alan Reed (Pallas)
Ian Bairnson (Alan Parson)
Yogi Lang (RPWL)
Hannes Weigend (PE)
Ossi Schaller

Chris Postl från tyska RPWL, vilka vi kunde avnjuta på årets Slottsskogen goes progressive, har samlat sina krafter till ett soloprojekt under namnet Parzivals eye. Han har lyckats värva sin bandkamrat Yogi Lang på keyboards, men har för övrigt plockat in andra gäster av god dignitet för att förgylla sina ”Fragments”. Christina Boot från Magenta bidrar bland annat med en bedårande tolkning av Graham Nash klassiker ”Chicago” medan Alan Reed från Pallas står för merparten av sången på de andra låtarna. Gitarrsolona står Ian Bairnson från Alan Parsons project för och här får jag anledning att återkomma för det finns mycken gåshud att förklara.

RPWL har ju gjort sig ett namn som Pink Floyd-kloner, ett epitet som de målmedvetet försökt frigöra sig ifrån. Deras ”This is not a prog song” (som de utvecklade till ett helt potpurri på årets SGP) räcker ett litet finger till de (oss?) som försöker förpacka artister i fack och kategorier. Chris Postl skäms dock inte för sina progressiva rötter, utan lever istället ut dem i sina kompositioner. Det doftar såväl klassisk Genesis som Floyd, Allan Parsons och allehanda melodisk prog av god årgång i de flesta låtarna. Yogi Langs keyboards påminner ofta om Tony Banks. Bairnsons gitarrspel har en innerlighet som ger associationer till såväl David Gilmour som Andy Latimer.

Postl gör det mesta rätt och ”Fragments” är en god hybrid mellan klassisk symfonirock och neo-progressiv dito. Inledande ”Longing end” är plattans längsta låt på dryga 13 minuter och innehåller alla de goda ingredienser vi vill ha, inklusive ett läckert slidesolo av Bairnson, mellotron och hammond, spröda passager och mäktiga dito. Visst kan man tycka att vissa sångpartier är förutsägbara och att de inklippta radiorösterna är onödiga, men det avslutande gitarrsolot är så hårresande skönt så vi har överseende med detaljerna.

Så fortsätter plattan med ”Signs” och titelspåret, som båda har vassare kanter och mer tyngd. Man kan ana inspiration från såväl Pallas som Porcupine Tree. Reed har en bra röst och skapar intensitet i de kraftfullare passagerna utan att leka metalkastrat. Sammanlagt radar Parzivals Eye upp 11 spår med jämn och hög kvalitet. ”Som bonus får vi ”Another day” med RPWL, tagen från albumet ”Nine”. En jämförelse ligger då nära till hands och trots att jag mycket uppskattar RPWL:s sound och musik, så tycker jag Parzivals eye är ett strå vassare, mycket tack vare Reeds och Booths sånginsatser och, inte minst, det suveräna gitarrspelet som Ian Bairnson levererar.

Betyg 9/10

Hans-Åke Höber