10 The prisoner
11 Make it better
12 Crimson coloured negative

Rikard Sjöblom, multiinstrumentalist och entertainer. Medlem i banden Beardfish, Bootcut, The Tangent m fl. Nu skivdebuterar han med sitt soloprojekt Gungfly.

Den korta sammanfattningen:

”Groovig soulpop parad med 70-tals rock, bluesig jazzvals, ett stänk folkmusikoch ett kryddmått countryrock. Snygg sång och starka melodier. ”

Rikard Sjöblom, multiinstrumentalist från Gävle, som ligger bakom projektet vill hitta en balans mellan det enkla och det komplexa. Han har trots sin relativa ungdom en gedigen musikalisk erfarenhet och grund att stå på och rör sig smidigt och ogenerat mellan olika typer av musikaliska genrer. Ambitionen är att tänja något på gränser utan att för den skull bli alltför ambitiös eller pretentiös. Musiken innehåller välkända ljudbilder och klanger som väcker associationer vilket gör att ”Please Be Quiet” bör kunna tilltala en bred skara lyssnare.

Skivan har femton spår och inled med den souldoftande balladen ”Whiskers”, en stark låt med snygg och engagerad sång. Spår två, ”On and on” är mer popig och bör passa perfekt i Cab på en highway på den Kaliforniska kustremsan. Klarblå himmel, perfekt temperatur och med håret fläktande i vinden! Tredje låten heter ”No remorse” och nu handlar det om en jazzig ballad i sexåttondelstakt med bl a franska dragspelstoner. ”Before winter”, som kommer sen, bör passa alla som gillar Dire Straits. Att Sjöblom vurmar för den progressiva musiken framgår tydligt på spår sex; ”Rumbling boxes”. Resten av låtarna fortsätter i samma anda; intressanta genrekopplingar ohämmade genreöverskridningar och framför allt bra sång.

Plattan är inspelad i Gävle mellan 2005 – 2008. Sjöblom har på sex av låtar tagit hjälp av sin vapenbroder från bandet Bootcut, trummisen Petter Diamant. På fyra av spåren medverkar Beardfish karismatiske bassist Robert Hansen. Vid sidan av detta hörs Rasmus Diamant (kontrabas), Peter Fredrikson (trombon) och Tobias Wiklund (trumpet) på en låt. I övrigt är det alltså Sjöblom själv som står bakom alla instrument och sång.

Betyg 7 av 10

Mikael Bennerhed