8.Dreamers and fools
9.The life we lived

Samuel Nyman: Vocals
Henrik Stenroos: Guitars
Pether Mentzer: Bass
Richard Mentzer: Drums

När Garf var med och arrangerade den andra upplagan av “Prognight in Alingsås”, skulle Kungsbackabandet Manimal agera support till headlinern Circus Maximus. När undertecknad kom till spelstället MX (Musikexperten) i Alingsås ett par timmar före utsatt spelstart, var redan Manimal igång och soundcheckade i källarpuben där de skulle spela. Det som kom emot mig när jag klev in i lokalen var en alldeles lysande version av Queensryches gamla klassiker ”Walk in the shadows”, och hade jag inte varit så säker på min sak om att det inte var de gamla hjältarna från Amerika som hade tittat in på en blixtvisit, så hade jag faktiskt trott att det var Geoff Tate som stod bakom mikrofonen en trappa ner!!

Manimal bildades 2001 efter att gitarristen Henrik Stenroos, bassisten Pether Mentzer samt Richard Mentzer på trummor efter en tids letande kom i kontakt med sångaren Samuel Nyman. Gemensamt skrev man ett gäng låtar, och spelade in flera demo-cd som fick utmärkta recensioner på olika musiksajter, samt i musiktidningar som Close-up mfl.

Några av bandets hittills största musikaliska stunder har varit när man har medverkat på Metaltown 2006 samt Sweden Rock Festival sommaren 2007, då under rubriken 100% osignat.

Nu har bandet tack och lov äntligen blivit signade och här kommer så debutplattan. Och vilken debutplatta sen!!! Undertecknad hade förmånen att få en promo redan vid giget i Alingsås för snart två månader sedan, och om jag ska gå händelserna ganska så mycket i förväg så har jag varit helt såld på Manimal sedan dess. Giget på MX var en fantastiskt positiv upplevelse, och som faktiskt till stora delar låg väl i nivå med Circus Maximus egen insats. Plattan har snurrat konstant både i stereon och mp3:an ända sedan dess, och plattan bara växer och växer och växer!!

Manimal – The darkest room är en platta som borde tilltala alla älskare av tung och massiv musik, och kommer härmed att befästa det som i framtiden med säkerhet kommer att kallas Manimal-soundet.

Som jag tidigare nämnde var mitt första möte med bandet via en Queensrychecover, och att ge sig på en låt av dessa prog-giganter vittnar om en stor dos mod och självförtroende, vilket klart återspeglar sig i bandets egen musik. Samuel Nyman har en av de mest fantastiska röster jag har hört på många år, då han genom sin high-pitchsång har en klart egen karaktär och frasering, men där han också kan plocka fram röstresurser där han hamnar i samma division som tidigare nämnde Geoff Tate men också låter mycket lik en ung Rob Halford (Judas Priest).

Musikaliskt handlar det om en intrikat metal som är både tung/brutal men samtidigt melodiös och med klara progressiva inslag. Rytmsektionen har en tyngd och ett driv i sitt spel som gör att det låter ”snortight”, och gitarristen Henrik Stenroos har ett modernt ganska hårt processat gitarrsound som ger hela anrättningen en tyngd som är enormt tilltalande. Queensryche-vibbarna är emellanåt ganska tydliga då det är ofrånkomligt med Samuel och Geoffs röstlikheter, och i vissa låtavsnitt känns även låtstrukturer från bandet igen, men aldrig så att det känns som det vore en klon, utan bara så att det kryddar det egna soundet ytterliggare.

Första spår ”Shadows” är en tung och suggestiv historia med massivt bas/trumspel från herrar Mentzer där gitarrspelet bitvis är stenhårt men ändå väver ihop låtstrukturen på ett skönt sätt. Samuel går ut ganska försiktigt med sången men visar i refrängavsnitten för första gången tillfullo prov på sin fantastiska ”pipa”. Henrik levererar ett skönt, och tekniskt gitarrsolo innan den medryckande refrängen drar igång igen. En underbar inledning på en fantastiskt bra platta.

Näst ut är titelspåret ”The darkest room” och även här handlar det om tyngd och suggestiva gitarrslingor som backar upp Samuels sång. Bandet har en förmåga att skriva låtar som jag tidigare nämnt troligen kommer att tilltala fans av både dagens moderna prog/metal, men även vi ”gamlingar” som hängt med sen 60-70-80-talet, då man hittar en hel del influenser från långt tillbaka i tiden då heavy metal var ett tämligen nytt begrepp. Återigen bevisar Samuel att han har en röst som med sitt high pitch-sound skulle kunna spräcka glas.

Tredje spår ”Living dead” är en betydligt mer fartfylld låt med en hel del dubbeltramp som håller låten igång. Hackande gitarrer skapar ett sound som ramar in röstakrobatiken. Låten byter karaktär en bit in och blir ganska progressiv i sitt uttryck. Gitarrsolo i stämmor skapar sköna retrovibbar hos undertecknad.

”I am” inleds på ett tungt och malande sätt och jag bara älskar Henke Stenroos gitarrsound!! Den killen har verkligen lyckats ratta fram ett grymt ljud i sin Engl-stärkare, och det som lät grymt live har här ytterligare förfinats. Ska jag skjuta in ett par rader om ljud och produktion, så kan jag återigen bara utbrista: Toppklass.  Plattan är inspelad i Music a Matics Studio i Göteborg, och är producerad av killarna i bandet, medan man har fått hjälp med mixningen av Tobias Lindell i välkända Studio Bohus. Tobias som för övrigt har arbetat med band som Europe, Mustasch mfl. har verkligen fått till en mixning av mycket hög klass och slutmastringen har Robban Tanaskovic, även han Bohus Studios stått för, vilket borgar för det högkvalitativa slutresultatet. Soundet är modernt, kristallklart, fylligt, tydligt och framförallt gitarrljudet är enligt min mening superbt.

”Ordinary man” hör till de lugnare låtarna på plattan, men är ändå tung och tekniskt intrikat med fantastisk sång. Rytmsektionen ligger och matar på med sin bas/trummor och skapar en bra grund för gitarrerna att brodera ut sköna komp/soloslingor runt. Manimals låtar är genomgående ganska variationsrika både vad gäller låtstruktur och känsla, och det hinner hända ganska mycket musikaliskt inom varje låt. Detta är en av de största orsakerna till att ”The darkest room” är en så bra platta, nämligen den stora musikaliska omfattningen där man hela tiden växlar mellan olika tempo, känslor och inte minst olika tyngd och intensitetslägen.

”Human nature” startar ett malande basriff låten för att snart följas upp av ett högt drivet och tekniskt gitarriff som ger låten ett högt driv och tempo. Här visar Samuel Nyman prov på sin patenterade high pitch-sång, men han håller sig även i lite mer ”normala” tonlägen vilket han också klarar på ett galant sätt. Låten har efter nästan konstant lyssnande blivit ett av de absoluta favoritspåren på plattan, och ger vid varje tillfällen samma känsla av: Fy fan vad bra Manimal är!

”Spinegrinder” är, som ett flertal av låtarna på plattan tung och suggestiv med ett malande komp, där Henke kan brodera ut gitarrspelet rejält. På denna låt känns det som om bandet sneglat en del på gamla Judas Priest när det gäller låtstrukturer, vilket inte minst känns igen genom sången. Samtidigt låter det modernt och nutida, vilket känns lite schizo, men är ändå skitfräckt.

”Dreamers and fools” är plattans snabbaste spår med massor av dubbeltramp, och här har bandet närmat sig powermetalen på sitt eget vis. Själv är jag inte så förtjust i denna genre, men måste ändå medge att Manimal gör det på ett helt ok sätt, och som säkert kommer att tilltala många powermetal-freaks.

Genom avslutande ”The life we lived” är vi tillbaka i det genomarbetade sound som är Manimals signum, nämligen tungt suggestivt, men ändå melodiöst. Återigen växlar låten karaktär vid flera tillfällen och är bitvis lugn och lite tillbakalutad, men övergår i en sekvens i snabbt lite Judas-likt riffande, för att sedan återgå i ursprungstempo och tyngd.

Som ni säkert har märkt vid det här laget är undertecknad helsåld på Manimals intrikata musik och hoppas nu att alla metalheads världen över får upp ögonen för detta grymma band. Att göra sin grej på platta på ett bra sätt klarar många band, men att dessutom göra det på ett så magnifikt sätt live, som killarna gjorde i Alingsås, vittnar om stort musikaliskt kunnande och professionalism. Manimal har releaseparty på Sticky Fingers, GBG den 27/2, vilket absolut inte får missas.

9,5/10