09. The house
10. Better be good
11. For mercy
12. In control (bonus track)
13. Haunting you (bonus track)
14. Cross the line (bonus track)

Dagen då skivbolagen trodde sig veta vad skivköparna ville ha drabbades de av en kollektiv kollaps förorsakad av en kombination av närsynthet och nackspärr. Och när Kurt Cobain föll ifrån försökte de, och lyckades till viss del med, att skapa en konspirationsteori – grungen som syndabock. När folk sedan ”slutade” köpa plattor gav sig skivindustrin ut på nästa häxjakt – nedladdningen. Och där står vi tyvärr fortfarande.

Den verkliga orsaken: en total brist på musikalisk vision, vilket leder till musikalisk likriktning och en patetisk föreställning att man kan framställa genuina, kreativa artister.

Tänk dig Pink Floyd under andra halvan av 1970-talet och släng in lite Jethro Tull för en koppling till den brittiska landsbygden. Låt sedan ett väsen bestående av lika delar Kate Bush och Janis Joplin sjunga på toppen av detta och du förstår varför det är löjligt att skylla på grungen. Ser man bara till att folk får tillgång till musiken så säljer den sig själv.

The Violet Hour var ett sådant band. Deras enda skiva, ”The Fire Sermon”, gavs ut av Epic Records (ett av hydran Sonys huvuden) i augusti 1991, och självdog av den enkla anledningen att den inte stod att finna i butikerna. Bandet agerade under andra halvan av samma år förkläde åt Marillion på deras ”Holidays in Eden”-turné i Europa och fick spela för runt tiotusen fans per kväll, så potentiella köpare saknades inte. Dessutom dväljs låtar av klassisk, tidlös kvalitet på skivan. Floyd/Tull-referenserna ligger hela tiden och glöder i bakgrunden men jag hör även gnistor från tidiga Chicago i arrangemangen till den dramatiska singeln ”Falling” och den förtrollande ”The spell”.

Löken på laxen är sångerskan Doris Brendel. Rösten är lätt raspig och drar åt Alannah Myles-hållet. Vissa av de rockigare låtarna som ”Better be good” kunde lika gärna vara hämtade från kanadensiskans katalog. Brendels inlevelse är total och känslan av att hon sjunger för just dig skapar en närvaro som omedelbart känns välkommen. Akustiska instrument som piano, tvärflöjt samt stråk- och blåsarrangemang skapar kontraster mellan spänning och varm harmoni som, utan att för den skull bli pompösa, ibland för tankarna till Meat Loaf.

De tre bonusspåren är baksidor till de båda singlarna ”Falling” och ”Could have been” och företräder den Alannah Myles-rimmande rocken. Inte bandets starkaste sida, men heller inte något de skall skämmas för. Den är helt enkelt inte lika tidlös som deras atmosfäriska ådra.

Doris Brendel har även spelat in två soloskivor, en skiva med gruppen Holy Cow och en i projektet DB, där hon ackompanjeras av gitarristen Dave Beeson. Samtliga är utgivna av Sky-Rocket Records och finns tillgängliga på Brendels hemsida.