Ingen Ko På Isen 12:56
Käppkines 3:30
Under Parasollet 8:05
Ett Stenkast 11:15
Crimologi 3:23
Härifrån Till Jättesten 6:16

Kul när det helt oväntat dimper ner plattor i brevlådan. Den här fick jag av keyboardisten Hans Antonsson för ett tag sedan. Hade hört talas om gruppen innan eftersom medlemmarna är göteborgare och har Garfanknytning. Dock har jag aldrig hört hur de låter...fram tills nu.

Suspekt Aspekt grundades faktiskt redan i mitten av 70-talet för att sedan upplösas 1980. För några år sedan slog kvintetten åter sina påsar ihop och gör numera musik som produceras helt på egen hand. Kan inte deras produktion riktigt men de har i alla fall släppt en platta tidigare som heter ”Minnet Sviker” ( 2004). Och rent konstnärligt är det givetvis perfekt att byta ut skivbolag mot det enda som gäller i slutänden; passion.

Jag trodde först att det skulle låta lite hobbyband om dem men där fick jag fel! Det är verkligen ett gäng drivna musiker som spelar en instrumental symfonisk musik, lite i samma anda som Isildurs Bane. Rå rock-känsla är det inte frågan om utan ett ”snällt” sound. Men det passar till denna typen av musik. Suspekt Aspekt kör i sin egen musikaliska fåra som har något svårgreppbart svenskt över sig. T ex lugna men mäktiga stycket ”Reqviem”. I ”Mannaroot” tar de med oss till folkrockland i närheten av Kebnekaise. ”Per Sa” låter som ännu en galen låt som skulle platsa hos Bruniussons Flying Food Circus. Ytterligare en pärla är ”Ingen Ko På Isen” med sina nästan tretton minuter. Ett lugnt och vackert stycke där Thomas Scotts gitarrspel doftar Steve Hackett. ( Ursäkta alla referenserna men det är tyvärr bästa sättet att beskriva musik.) Som sagt, de här killarna kan sina saker. ”Andra Och Tredje Akten” är en dubbel-cd man kan lyssna mycket på.

Går att beställa här: suspektaspekt@hotmail.com

Dennis Jacobsson