7-I am Still Breathing 4:43
8-Rise 5:22
9-Hearts Dont Lie 4:55
10-After the Storm 5:24
11-Bring Me Water 4:04
12-Coming Home 4:30

Steve Overland är som bekant en sångare med mycket säregen sångröst. Den är inte lätt att beskriva då han låter som ingen annan. Men inlevelsefullt och lite andfått är väl två ord som träffar ganska bra tycker jag. Han började sin bana 1980 i gruppen Wildlife för att sedan tillsammans med brorsan bilda AOR-bandet FM 1985. Jag minns framförallt låten ”Frozen heart” från första FM-skivan. 1989 släppte de andra skivan vilken är en milstolpe inom AOR-genren och heter ”Tough it out”. På 90-talet ändrade de lite musikalisk riktning åt mer bluesinspirerat håll för att sedan bryta upp. Därefter har jag hört Steves stämma lite här och var som gästvokalist. Han har även varit involverad i skivor med The Ladder och Shadowman på senare tid. Jag läste någonstans att han även provsjöng inför sångarbytet i Iron Maiden på 90-talet. (lite nördfakta)

Nu släpper Overland andra soloskivan och här verkar han ha backat lite i tiden vad gäller den musikaliska inriktningen. Många låtar låter 80-tal med de karaktäristiska keyboard-ljuden. Det låter kompetent och välspelat, och ingen låt sticker riktigt ut från skivan utan går med halvlugn fart rakt igenom. Jag har lyssnat på skivan ett otal gånger eftersom jag gillar Steves sångröst men låtarna vill ändå inte fastna riktigt. Två undantag finns och de är ”Where is the love” och ”Hearts don´t lie”. De låter klassisk AOR som lätt skulle platsat på FMs första skiva.

Därmed inte sagt att resten av skivan inte går att lyssna på. Varje låt har något bra men de är lite intetsägande helt enkelt. Jag kommer på mig vid flera tillfällen med att tänka på annat och får verkligen skärpa till mig för att inte tappa koncentrationen.

Så det är med lite sorg i hjärtat jag får inse att Steve sjunger lika bra som vanligt men att materialet är ganska tunt denna gång.

5 / 10