17.All hands lost (part II)

Simon Godfrey: Lead vocals, guitars, guitarsynth
Robert Ramsay: Spoken word
Jim Sanders: Guitars, backing vocals
Paul Worwood: Bass
Leon Camfield: Drums, backing vocals

Tinyfish är ett brittiskt band, baserat i södra London och som bildades 2005. Killarna i bandet var musiker som umgicks i ett musikaliskt kollektiv, och som i huvudsak spelade på de öppna akustiska scenerna i London. Intresset för all sorts progressiv musik hade alltid funnits hos en av grundarna, Simon Godfrey, och även om man var influerade av den brittiska progrockscenen, så var målet med att bilda Tinyfish redan från början att: ”Bryta mot så många klichéer inom den progressiva musiken som möjligt”. Simon säger: Jag skulle dö av tristess om jag visste att vi bara återanvände idéer och sound från sjuttiotalet.

Bandet har sedan starten gett ut tre plattor: ”Tinyfish”, ”Curious things” och ”The big red spark” och här kommer så den av fansen så efterlängtade första live-dvd / cd:n. Filmad under bandets framträdande vid årets ProgRock-festival i Katowice, återger den ett i detta sammanhang kompetent band framföra sin musik på Wyspanski Theatre. Spelstället ger ett mycket ”atmosfäriskt” och gediget intryck, och skapar en härlig stämning till bandets musik.

Tinyfish spelar i ungefär samma musikaliska regioner som många av de brittiska neoprogbanden, men får nog klassas som lite mer ”snällproggiga” än flertalet av sina inhemska förebilder / konkurrenter. Tyckte efter en första titt / genomlyssning att de kändes ganska så slätstrukna, men har efter ett antal lyssningar fått upp ett större intresse för bandets musik. En sak som är lite originell med musiken, är att det helt saknas spelade keyboards, vilket är en mycket medveten handling från bandets sida. Man har i stället valt att arbeta med samplingar och gitarrsynt, och det ser inte så lite märkligt ut när Simon Godfrey spelar på sin gitarr, och ut kommer atmosfäriskt vackra och klingande keyboardtoner.

Dvd:n är mycket kompetent filmad och ger en snygg inramning åt den oftast vackra och stämningsfulla musiken, men jag känner att utan det visuella hade nog helheten känts ganska så intetsägande och anonym. Bandet låter och ser väldigt brittiskt ut, men känns än så länge lite som småkusinerna till de andra: It Bites, Arena, Pendragon, Marillion mfl., vilket drar ner slutbetyget ganska så rejält. Tycker inte heller att man har hittat någon egen musikalisk nisch, utan spelar på i ungefär samma regioner som tidigare nämnda band, fast då i en lägre division.

Bonusmaterialet på dvd:n består av en tjugofem minuters dokumentär om bandet och inspelningen av senaste plattan ”The big red sparks”, och är precis som resten av materialet, ”så där lite lagom upphetsande”.

5 / 10