The Tangent - Down and out in Paris and London (InsideOut Music/Century Media)

Årligen, sedan debuten med ”The music that died alone” 2003 har Andy Tillsons projekt The Tangent levererat en ny platta med 70-talsdoftande klassisk progressiv musik. Det som för Tillson från början var ett sidoprojekt till PO90D verkar med andra ord ha blivit en institution.

Andy har genom åren en känd svenskkoppling till The Tangent genom sin involvering av Roine Stolt, Jonas Reingold och Zoltan Czorsz på tidigare plattor. Men på ”Down and out..” är det bara Tillson själv, Guy Manning och Theo Travis kvar från de tidigare uppsättningarna och vi får Jonathan Barrett på bas och Paul Burgess på trummor.

Det är framförallt ekon av band från Canterburyscenen som vi känner igen i The Tangent. Jag förmodar att Caravan, Hatfield and the North, Van der Graaf Generator och Peter Hammills soloplattor snurrat flitigt på Andy Tillsons skivspelare. Musiken kännetecknas med andra ord av en kombination av jazzigt improviserade solopartier, melodiska riff med sax och flöjt i ljudbilden och halvrisiga sånginsatser. Varken Tillson eller Manning är några skönsångare, men det var inte förebilderna Peter Hammill och Robert Wyatt heller. På något vis köper man det, för de skeva, men ärliga rösterna tillför en must och charm och gör det hela mer personligt. För det mesta i alla fall.

Förra årets dubbelalbum ”Not as good as the book” var ett ambitiöst och fullödigt projekt så det finns en del att leva upp till för Tillson med nya plattan. Det börjar bra med den dryga 19 minuter långa ”Where are they now”. En betagande melodislinga är ett inledande, återkommande av avslutande tema i låten och däremellan får vi en mängd musikaliska stämningslägen och teman som sitter ihop med helheten på ett fungerande sätt. Mycket delikat och en klar tiopoängare.  I nästa spår ”Paroxetine” ,som handlar om ett antidepressivt läkemedel och, ja, ni förstår – ångest – skär syntarna lite väl i örat för att vara behagliga. Det finns givetvis en idé med att musiken ska understödja texten, men jag har aldrig varit en vän av att offra lyssningstid på obehagliga ljud och tyvärr återkommer Tillson då och då till riktigt fula syntljud som i mina öron är för högt mixade i ljudbilden. Som om det måste till lite irritation och trasighet för att väcka lyssnaren, vilket är helt onödigt eftersom musiken för övrigt är spännande, svängig och idérik. I fjärde spåret, ”The company car” återkommer detta fenomen och sänker delvis en i övrigt skön låt med härligt basspel av Barret. Tillsons röst mår givetvis heller inte helt bra av för kraftfulla passager då begränsningarna i den blir uppenbara.

Två ytterligare spår, bägge relativt långa, kvarstår på plattan, ”Perdu dans Paris” och avslutande ”The Canterbury sequence volyme 2” – en pendang till volyme 1 som avslutade Tangents debutalbum.  ”Perdu dans Paris” är en klassisk Tangentlåt som levererar hela spektret av skönhet, kraft och sväng. Eftersom sångpartierna är lite cocktailjazzigt svala, passar Tillsons röst fint. Avslutande ”Canterbury sequence” är, precis som titeln antyder, en provkarta över den musikaliska estetik som ovan nämnda 70-talsband utvecklade, fast givetvis i nutida tappning. Jag skulle vilja lägga till Soft machine i listan över inspirationskällor i samband med detta, eftersom Tangent tillåter sig flippa ut på ett lite mer experimentellt sätt allt eftersom låten fortgår. Lite stökigt men kul.

Sammanfattningsvis har ”Down and out..” gett mig mycket trevlig lyssning. Frånsett de avvikande synpunkter jag har påpekat om lite sura syntljud och annat så bjuder The Tangent på personlig och tidlös progressiv musik med läckert sväng och skönhet.

Betyg 8/10

Hans-Åke Höber