Bairagi
Bhairavi
Ahir Bhairav
Bhimpalasi
Schree
Jog

Siena Root är en svensk grupp jag håller högt. Ett gäng som låter retro på ett snyggt sätt samtidigt som man hela tiden tar ut svängarna. Och nivån är förstås mycket hög – igen. ”Different Realities” är ett enda långt verk. Men precis som Porcupine Tree har man för enkelhetens skull delat upp albumet i 10 stycken, även om de som sagt hänger ihop. Man har även fejkat en a- och en b-sida. ( Ni som är för unga fattar väl ingenting..?)

A-sidan heter ”We”, och består av de fyra första låtarna. Här är det tung hederlig Siena-rock som råder. Egentligen en smältdegel där det doftar Black Sabbath, Zeppelin, Jefferson Airplane, Kula Shaker, David Lynch-musik(!) mm mm. Underbart! Och man hör bl a hur den inledande hynotiska slingan återkommer i ”As We Return”. ”Over The Mountains” är ganska ösig med lite kul taktändringar men i övrigt är det ganska lugnt och stämningsfullt. Hade lite svårt att hitta vad den kvinnliga vokalisten heter men grym är hon. Dock är det mesta instrumentalt. Ljudet är, som påpekas, analogt. Ett underbart och levande sound!

B-sidan heter ”The Road To Agartha” och är en instrumental svit som går i orientalisk / indisk stil. Mycket sitar. Också stämningsfullt och skönt fast här kommer väl min enda invändning. Det blir för mycket. Personligen tror jag man hade vunnit på att blanda ut dessa stycken med de rockigare. Men gruppen ska ha en eloge för att de vågar. Knappast nåt publikfrieri. I sista låten ”Jog” blandas sitaren åter med en underbar wha-wha-gitarr.

Så hade det inte varit för de väl långa, svulstiga faserna och så mycket orientaliskt hade jag kunnat ge plattan hur högt betyg som helst. Men Siena Root förblir ett mycket inressant band.

Betyg 7/10

Dennis Jacobsson