08. Premonition in D minor
09. Voice
10. Protect yourselves
11. Hellcat
12. Come rock of ages (the circle is complete)
13. Coming home (bottleneck version)

Det brittiska regalskeppet Saxon kryssar oförtrutet vidare på traditionella heavy metal-vågor. De presenterar sällan några överraskningar, men de lyckas likväl med att presentera fräsch musik. Jag tycker förvisso att deras skivor i slutet av 1990-talet var för hårda, för tyska, för min smak. Men sedan Lionheart, 2004, har de mer och mer återanammat sin klassiska engelska accent, och med Into the Labyrinth presenterar de sitt svängigaste album sedan Crusader, 1984.

Ingredienserna på plattan är typiska för saxarna. De episka styckena inspirerade av historiska och fiktiva berättelser som det mäktiga inledningsspåret ”Battalions of steel”, fartfantomen ”Demon Sweeny Todd” och skildringen om öppnandet av Tutankhamuns gravplats, ”Valley of the kings”, passar som hand i handske för Biff Byfords myndiga stämma. Dessa spår balanseras upp av lite banalare, mer klatschiga stycken, som singeln ”Live to rock” och ”Come rock of ages” – inga praktfulla bitar, men de bidrar till att ge skivan ett bra musikaliskt flöde.

Det som överraskar mest positivt, tillika min stora favorit på skivan, är den gungande ”Crime of passion”, som med sitt sköna groove påminner mycket om Ozzy-pärlan ”Perry Mason”. Biff bevisar att han kan skänka dramatik till även annat än slagdängor när han med ”Voice” gör en angenäm återblick på bandets försmådda sena 80-tal. Slide-versionen av ”Coming home” kan också ses som en joker i leken, och en skön avrundning på en oerhört välbalanserad skiva.

Det enda som jag inte är helt glad över är den tjatiga och väl simpla ”Hellcat”. Men även den fyller en funktion som tempohöjare under den, nåja, bluesiga andra halvan av Into the Labyrinth.