6. No More than Illusion
7. Atheist
8. Beyond the Laws of Church
9. Mourning of the Cursed
10. Dark Abyss
11. Child Molester

Jag borde egentligen älska det här. Jag har i och för sig aldrig varit något enormt fan av thrash men även jag kan naturligtvis hitta russinen ur både den amerikanska som den europeiska thrash-kakan. Grekiska Suicidal Angels tillhör naturligtvis våran del av kakan på grund av det geografiska läget men har den goda smaken att precis som jag plocka det bästa ur hela genrens olika landsbeteckningar. Det är här som mina inledande ord kommer in för jag borde egentligen digga Suicidal Angels stenhårt för på färska ”Sanctify the Darkness” tar dom sats från Europa med en grundplåt av Kreator och Onslaught i bagaget. Grabbarna mellanlandar sedan i Florida på den nordamerikanska kontinenten och fiskar upp lite death metal av Mobid Angel innan de beger sig till samma landområdes västkust för att flirta lite med thrash-ikonerna i Slayer innan de tar tåget rakt ner till Brasilien och får en lektion av det unga och hungriga Sepultura, inte det gamla och mossiga Sepultura vi hör idag. Denna blandning ger bandet en liten egen infallsvinkel trots att genreetiketten utan problem stavas ”classic thrash metal”. De ettriga riffen sitter där de ska, tempot är högt, de death metal-inspirerade partierna skänker lite skön tyngd till det hela och totalt sett är detta jävligt bra framförd thrash. Men varför gillar jag det inte då mer än jag borde? Förmodligen för att jag efter elva piskande spår fortfarande inte hittat en enda låt som brutit mönstret, inte en enda fräsande refräng och varken riff eller melodier känns speciellt spännande. ”Sanctify the Darkness” låter bra och bandet spelar bra men speciellt underhållande i längden är dom tyvärr inte.