7. Lake Shore Drive – OHMphrey – Chris Poland & Jake Cinninger
8. Flashlight – The Clinton Administration – Phil Upchurch
9. Dump Truck – Robert Walter’s 20th Congress – Will Bernard
10. Rome – Tishamingo – Cameron Williams and Jess Franklin
11. Disdots – Ozric Tentacles – Ed Wynne
12. Starlite Jamboree – Bill Cutler – Jerry Garcia and Mark Karan

Här har vi en samlingsplatta som innehåller låtar med “några av de bästa gitarristerna I jam-bandens universum”, enligt releasetexten. Materialet kommer från Magnatude och Magna Cartas utgivning och låter oss provsmaka ett spretigt smörgåsbord av strängbändande delikatesser.  Som sig bör föredrar vi olika rätter på buffén, beroende på tycke och smak, och därför blir en recension av en samlingsplatta som denna lite svår betygsmässigt.

Vad som skiljer ett ”jam-band” från andra är väl en godtycklig gränsdragning, men vi ligger nära jazzens domäner med en uppbyggnad av låtarna som ger stort utrymme för diverse soloutflykter. Klassiska exempel är Allman brothers band och Gov´t mule. Det är också ett grundsväng med rötterna i blues och jazz som dominerar på ”Jam on guitars”. Först ut är två rökare med Michael Lee Firkins respektive Steve Morse och det svänger sanslöst.  (En kuriös detalj i sammanhanget är att Firkins har med sig Chuck Leavell på keyboards – mannen som lyfte Allman brothers ”Jessica” till en självsvängande juvel). På skivans tredjespår Är det Alex Skolnick trio som ger oss ett mer frijazzinspirerat stycke som jag gärna hoppar över. Så fortsätter det hela med en omväxlande brygd av stilar varav visst är omedelbart örongodis och annat mer svårsmält.  The Clinton Administration ger oss två nummer med soulkänsla, The Fareed Haque Group bjuder på en Raga i baktakt med Sitar och tablas medan OHMphrey och Tishamingo rör sig i ett mera laid back tillstånd.

Jag är mycket förtjust i ”Jam on guitars” och tycker urvalet av artister och låtar ger en god bild av det spännande musikaliska universum som Magnatude records förvaltar. För en gammal stofil som mig som får den otränade gubbkroppen i självsväng av Colloseum ”Live” eller Allman brothers at Filmore east är vissa spår på a”Jam on guitars” nästan hälsovådlig och borde märkas med varningstext: ”Kan orsaka ledbesvär på grund av euforiska kroppsrörelser”.

Betyg 5-10/10

Hans-Åke Höber