2 Animation 4:47
3 Innocence 11:46
4 Hope 4:20
5 Chameleons 9:01
6 Magnifico Giganticus 5:00
7 Eternity 12:20

Hansi Cross har ett mycket långt förflutet inom svensk rockmusik och torde vara en av dem som startade den andra vågen av progressiv rock i Sverige tillsammans med band som Änglagård, Anekdoten och Roine Stolt/Flower Kings. För en annan som är rätt så ny som Artrock-skribent och som bara för några år sedan storögt upptäckte att det även idag görs musik med lika bra och ibland till och med högre kvalitet än vad våra 70-talshjältar inom branschen presterade så måste jag uttrycka att jag är mycket tacksam för dessa djärva musiker som vågade ta upp tråden igen. Därför känns det lite nervöst att får ett recensionsuppdrag på den nya plattan från CROSS med tanke på att jag inte lyssnat på något i den tidigare rätt imponerande produktionen.

Nåväl, CROSS är ju inte bara Hansi Cross (gitarr, sång och keyboards) utan också ett gäng andra musiker som har växlat genom åren ända sen starten 1988. Jämfört med starten 1988 är det bara Hansi kvar från ursprungsuppsättningen av CROSS men både basisten Lollo Andersson och trummisen Tomas Hjort har varit med sen början av 90-talet och de tre får väl betraktas som själva kärnan i CROSS. I tillägg finns Göran Johnsson på keyboards, Bruno Edling på sång, Kent Kroon på akustisk gitarr och självaste Tomas Bodin från The Flower Kings är med på ett hörn på mini moog.

Hur låter då musiken på plattan? Ja, jag hade inga problem att ta till mig soundet som kändes varmt och familjärt från början. Som gammal fan av Genesis och klaviatur-fenomenet Tony Banks känns plattan som något som mycket väl skulle kunna vara en ny soloplatta av Tony Banks. Samma sköna sammanvävda toner från diverse keyboards, alltifrån klassisk orgel, moog, moderna synthvarianter och naturligtvis den klassiska mellotronen. Typiskt för den 70-talsinspirerade symfoniska rocken är ju just att klaviaturerna tillåts få en så framträdande roll i musiken och det får de även här. D v s, ofta bärs ett huvudtema fram av moog eller orgel och till detta ligger ett massivt komp från andra keyboards eller ibland det majestätiska kompet från mellotron-stråkar eller mellotron-körer. Till detta läggs rätt lågmälda men ändå mycket effektfulla gitarrslingor och ett trumkomp med ibland lite jazziga svängar. Väldigt snyggt utfört emellanåt.

Skall jag då också leverera lite kritik så är det i så fall att plattan känns lite väl ”snäll” då och då. Kan man kanske kalla det ”snäll-prog”? Vad jag menar är att det ibland känns lite segt och inte riktigt engagerande. Det finns få riktigt ösiga partier och det är inte utan att man ibland saknar lite råare bas- och trumkomp. Eller varför inte lite mer röj i gitarren? Men visst, bandet har uppenbarligen en klar vision i vad de vill spela och de vill troligen vara trogna dessa ideal och det får man respektera.

Jag var också lite fundersam på sånginsatserna på plattan. Onekligen passar sången in rätt bra i musikstilen men på något sätt märks det att Hansi inte riktigt är den självklara och professionellt skolade leadsingern. Får på något sätt samma känsla som när klaviaturfenomenet Tony Banks och stjärngitarristen Steve Hackett tar upp mikrofonen och sjunger på sina plattor. Det låter OK men känns ändå ganska tydligt att det är på sina instrument som sångaren gör sig bäst.

Mina favoritspår på plattan är utan tvekan inledningsspåret ”Universe inside”, spår nummer fem ”Chameleons” och avslutningsspåret ”Eternity”. Alla är långa sköna varierade kompositioner med mycket känsla och harmonier. Härligt mittenparti med fint basspel av Lollo Anderson i ”Chameleons”. Snyggt och oväntat med det lilla Zuccero-grymtet i avslutningsspåret! Och själva avslutningspartiet på denna låt är mäktigt – helt i stil med vad Genesis ofta lade in som slutspår. Även spår tre ”Innocence” kan räknas till samma kategori låtar. Här är det lite mer rockigare tongångar. Dock är avslutet på låten rätt så plumpt och känns onödigt.

Till sist får jag ändå säga att jag är oerhört glad för att det finns band som spelar den här typen av musik utan att snegla alltför mycket på vad som är kommersiellt gångbart hos den stora massan. Inte minst för att de för vidare de idéer som maestro Tony Banks och andra giganter på 70-talet introducerade. Sen har jag förstått att själva slutförandet av detta verk har varit något av en jätteprestation. Hansi Cross drabbades tydligen 2007 (då plattan troligen var mer eller mindre färdig) av något som måste vara en yrkesmusikers stora mardröm: Tinnitus. Ni kan tänka er hur detta måste ha slagit sönder själva grundvalen för hans yrkesliv. Hansi fick uppenbarligen helt lägga av med musik ett tag och fick sen långsamt ta bit för bit i återkomsten till studioarbetet för att slutligen ro projektet i hamn. Det är bara att buga och bocka för denna prestation. Jag hoppas verkligen att förbättringen fortgår och att vi får höra mer av CROSS. Själv gav det här mersmak och jag skall givetvis undersöka också tidigare produktioner.

Betyg: 7 av 10.