Afterlifecycle
Embalmed in Acid
Four Egos One War
Fadge part one
A Kick In The Teeth
Unforgiving Skies

PO90 har samlat sin historia på ett välmatat dubbelalbum “A can of worms” . Bandets nav, Andy Tillison, driver ju numera även The Tangent, även om PO90 fortfarande sägs vara vid liv.  PO90:s musik har beskrivits som spacerock eller retroprogressiv men har många källor. "We always think as much about Muse and Radiohead as we do about Yes or Genesis" som Tillison själv har uttryckt saken. Annars tycker jag att musikaliskt kan man hitta tydliga jämförelser med Peter Hammill och VdGG, inte bara på grund av Andys röst och sångstil, som ligger nära Hammills, utan också i kompositionerna. PO90:s musik är starkt rotad i rock, med såväl bluesiga som jazziga inslag, men med tydligt progressiva vinklar och snirklar.

Materialet på ”A can of worms” spänner över tiden 1996 till 2001 och innefattar bland annat hela sviten ”Afterlifecycle” från 1997 samt ”Blues for Lear” i en hittills outgiven version med Roine Stolt på gitarr och sång. Roine har ju dessutom varit en av medlemmarna i The Tangent.

Det är lätt att tycka om Andy Tillisons musik med svirvlande hammond som pumpar och hackar, läckert groove och en stadig rockkänsla. Och samtidigt är det ibland irriterande när alldeles för skrikiga och påträngande syntar gör det hela stressframkallande i vissa partier. Klart är att man blir berörd, för det här är musik och texter som pockar på att bli lyssnade på.  Precis som jag minns mitt första möte med Peter Hammill och VdGG. Rösten kan man tycka olika om. Precis som med Peter Hammills så kan Tillisons röst upplevas spännande eller enerverande, beroende på låt och sammanhang.

Variationen är med andra ord stor och vid en genomlyssning av det omfattande materialet på samlingsdubbeln kastas jag som lyssnare mellan eufori och irritation. Den gungande 7-taktaren ”A man on thin air” som inleder skivan innehåller det mesta av PO90:s särdrag. Det är tungt, det är ibland rent ruffigt och över det hela svävar Steven Wilsons och Peter Hammills andar. Efterföljande ”The single” är huvudskakarrock med finess.  Och se där; fjärde spåret ”Modern” är en cover på Hammills låt från 1974. Furiöst och ilsket. Här går trådarna mellan punken och proggen ihop. Samma punkiga attityd sparkar igång ”Space junk” från plattan ”Unbranded”. Ibland lugnar stormen ner sig, som i den fina ”Promises of Life” från albumet ”The time capsule”. Jag uppskattar Andy Tillisons sångröst mer när han går ner i intensitet. Han får en sensuell och varm ton och den lilla skevheten blir charmig.

Kombinationen med feta gitarriff och trycket från Andys Hammond doftar Deep Purple och Uriah Heep emellanåt. Jag tycker PO90 kan karakteriseras som ”Hårdrock”, alltså den bluesiga, svängiga och tunga musik som tyvärr ersattes av metal och ”Melodic rock” på 80-talet.  PO90 är vintage och modernt på samma gång. Allt är som sagt inte bra, men Andy Tillison är en omistlig brygga mellan den anarkistiska och utmanande proggen och den mer melodiskt tillgängliga. Inte så lättsmält, men uppfriskande.

Betyg 8/10

Hans-Åke Höber